Jak se může srazit torpédoborec s tankerem?
Před třemi dny se srazil americký torpédoborec USS John S. McCain s tankerem Alnic MC nedaleko Singapuru. Jak může dojít ke kolizi moderně vybavené vojenské lodě?
Rok 2017 bude pro americké námořnictvo špatným rokem. Od ledna došlo na jejich lodích ke čtyřem nehodám a za poslední měsíc je to druhá velmi vážná nehoda v západním Pacifiku.
Mnozí si kladou otázku, jak může dojít ke srážce moderně vybavené vojenské lodě, jejíž můstek se v každé minutě hemží frčkami? Navíc v době GPS, radarů a systému AIS (Automatic Identification System).
V době, kdy ke srážce došlo byla v úžině ještě noc. Lodě vjížděly do systému rozdělené plavby...
Vyšetřování nehody teprve probíhá. Jedno je však jasné již z přiloženého videa, které ukazuje záznam nehody zachycený na AIS. Vojenské lodě AIS nemají zapnutý. Na videu vidíte pouze trasu tankeru. AIS tedy nemohlo pomoci hlídce na můstku tankeru.
Tanker plul v systému rozdělené plavby (TSS) ve správném směru. Těžko tedy sejmout vinu z posádky vojenské lodě, která byla nabraná tankerem přímo do boku. Znamenalo by to, že Američané křižovali TSS. V takovém případě nesmí překážet lodím jedoucím ve směru TSS.
Mluví se o tom, že na torpédoborci došlo k závadě na kormidelním mechanizmu krátce před kolizí. To by těžko pochopitelnou kolizi vysvětlilo. Dokonce se fabulovalo o tom, jestli nebyl napaden řídící systém torpédoborce. To však bylo popřeno.
Je tu však ještě jeden faktor, který ukazuje rizika moderních technologií. I na můstcích velkých lodí se stále méně pozornosti věnuje radaru (na radaru by měla být vojenská loď vidět, pokud není vyrobena technologií Stealth). Hlídku zajímá elektronická mapa a AIS. A vojáci mají AIS vypnuté. V tom případě tanker o vojenské lodi zřejmě vůbec nemusel vědět. Ať již měla technické problémy, nebo ne.
Jen pro představu
V době nehody se pohybovalo v Singapurském průlivu, který je cca 100 km dlouhý a 16 km široký, 268 nákladních lodí o výtlaku přes 50 000 tun. I když se chcete vyhnout, nemusí to být možné