Jak řešit krizi v přístavu a na kotvě
Často k nám dorazí dotazy, jak řešit krizovou situaci, kdy… Příkladem budiž poslední dny v Chorvatsku, kdy při bouřkách skončily lodě na břehu, potlučené o mola, nebo dokonce pod mořskou hladinou. Jak takové situace řešit?
Lokalita
Pro řešení výše zmíněného je důležité, kde se nacházíme. My se tentokrát budeme bavit o Chorvatsku. Až na drobné výjimky se ale následujícími řádky můžete řídit i jinde (neplatí pro střední Pacifik).
Důležitým faktorem v Chorvatsku je, že pobřeží je velmi členité, je plné ostrovů, zátok, zálivů a bezpečných přístavů.
Předpověď počasí
Nejdůležitějším faktorem je předpověď počasí. V Chorvatsku a všude jinde v Evropě jsme v dosahu předpovědi počasí. Mobilní signál je až na výjimky všude. K dispozici je mnoho zdrojů s předpovědí počasí. Již na začátku charterového týdne přibližně víme, jak bude na jeho konci. Předpověď je tím prvním i posledním, co nás zajímá. Bouřlivé počasí z počátku tohoto týdne bylo včas avizováno, stejně jako i v jiných případech.
V předpovědích dnes vidíme vítr, poryvy, bouřky, srážky, vlny. Vidíme vše potřebné a tuny dalšího obsahu, kterému ani nerozumíme. Máme k dispozici aktuální situace z meteorologických radarů.
Na pár kliknutí v telefonu máme dostupné takové informace, o kterých se před 20 lety profesionálním meteorologům ani nesnilo.
V místech jako je Chorvatsko se při sledování předpovědí můžete většině nebezpečných situací vyhnout.
Jak situaci řešit
Nyní se dostáváme konečně k řešení situací, které nastaly v posledních dnech. Tedy ne vlastně k jejich řešení, ale k předcházení těmto situacím.
Ano, základ není v tom, jak podobné situace napravit, ale jak se do nich nedostat. Preventivní opatrnost.
Myslím si, že většina z nás netouží po noci strávené v silné bouřce na krok od nebezpečné mělčiny na kotvě. Většina nechce celou noc trnout hrůzou s pasem a peněženkou v igelitovém sáčku.
Ve většině případů to ani není třeba. Stačí, když kapitán správně plní svoji funkci. To znamená, že sleduje předpovědi počasí a podle nich připravuje trasu. Hlavním uměním cruisingového jachtaře není vyřešit krizi, ale do krize se nedostat.
Tedy ještě jednou.
Pečlivé sledování předpovědi nejen na další den, ale také na dny následující (týden až 10 dnů dopředu). Podle vyhodnocení předpovědí příprava plavby tak, aby vybraná kotviště a přístavy byly bezpečné vzhledem k očekávaným podmínkám. V případě nebezpečí extrémního počasí je třeba zvážit i jindy neoblíbené varianty nákladných marín. Nebo bezpečných i když neatraktivních kotvišť, které bychom za běžných podmínek navštívit nechtěli.
V případech, kdy hrozí nebezpečná povětrnostní situace, je třeba dělat konzervativní rozhodnutí. Berme v úvahu, že zodpovídáme nejen za sebe, ale i za loď a samozřejmě posádku.
Případ Olib
Na FB dnes koluje video, na kterém jachta utržená z mooringů destruuje sama sebe o molo, ale i dvě jachty kolem sebe.
Podíváte-li se do pilota 888, uvidíte, že severní strana mola na Olibu není při větrech severního směru bezpečná. Již v minulosti zde po přechodech fronty a po příchodu silné tramontany bylo zničeno několik jachet. Přesně v tomto místě.. I když to v pilotu není slovy napsané, z obrázku vyčtete, že Olib je nebezpečný při severozápadních a severních větrech.
Zakotvit na vnější severní straně mola na Olibu je při předpovědi, která slibuje přechod fronty a bouřky, nezodpovědné. To místo není bezpečné…
Když už…
Když už se ocitneme v blbý čas na blbém místě, stále existují řešení, která pomohou přečkat nejhorší. Máme-li možnost, použijeme dva mooringy. Pro jistotu. Preventivně se odtáhneme dále od mola. Nejen kvůli ušetření zádi jachty, ale také kvůli pružnosti lan. Delší lana jsou pružnější a loď je méně namáhána. Použijeme na zádi springy, které brání jachtě, aby poletovala v silném větru z boku na bok.
A v případě, že nemáme jistotu, jak to bude vypadat, držíme hlídky. A jsme připravení kdykoli zvednout kotvy. A pamatujte, že je lepší odplout dříve, než čekat, až se situace stane neudržitelnou.
Pokud si myslíte, že nejlepším místem na držení hlídky je hospoda, tak se mýlíte.