Jak budou vypadat výletní lodě v roce 2100
Německá skupina Meyer Werft odhalila svou představu budoucí podoby a fungování odvětví výletních lodí. Využila přitom své dosavadní zkušenosti se stavbou lodí poháněných zkapalněným zemním plynem a vývojem vodíkových palivových článků. Výsledkem je tato vpravdě originální vize.
Plavidlo nazvané Reverse je „obaleno“ uzavřenou skleněnou fasádou, v níž jsou místa pro zeleň a přistávací plochy pro drony. „Loď vychází z globálních megatrendů a je logickou reakcí na ně,“ uvedl Tim Krug, vedoucí skupiny pro vývoj konceptů ve společnosti Meyer Group. Loděnice očekává, že fosilní paliva budou na přelomu tohoto a příštího století dávnou minulostí. „Předpokládá se využití energie vln prostřednictvím horizontálních křídel na trupu, solárních panelů a palivových článků,“ vysvětlil výrobce.
Vzhledem k tomu, že koncept vychází převážně z inovací, na nichž se již nyní pracuje, můžeme asi směle tvrdit, že takováto plavidla ve skutečnosti uvidíme v provozu o dost dříve než za tři čtvrtě století. Byť asi nebudou vypadat tak extravagantně.
Od konce roku 2018, kdy byla postavena první velká výletní loď na dvě paliva včetně LNG, dodala loděnice šest výletních lodí třídy Excel poháněných LNG pro společnost Carnival Corporation a první ze tří lodí pro společnost Disney Cruise Line. Poslední z lodí objednaných Carnivalem se staví v Německu. Minulý týden začaly práce na kýlu druhé z lodí pro Disney Cruise. Meyer též pro Disney přestavuje výletní loď Global Dream, již převzala po zkrachovalé MV Werften. Ta má být jednou z prvních, která bude plout na metanol.
V loděnici Meyer Turku jsou v plném proudu práce na největší výletní lodi světa, Icon of the Seas, kterou bude provozovat Royal Caribbean International. I ta bude plout na LNG. Po ní budou následovat dvě sesterské lodě. Také v Turku se staví loď, jejíž motory budou konzumovat metanol, konkrétně Mein Schiff 7 pro TUI Group.
Letos v létě dodá Meyer Werft novou loď Silver Nova pro společnost Silversea Cruises. Ta bude vybavena systémem palivových článků, který by měl pokrývat část spotřeby energie na palubě. Od vodíku si skupina hodně slibuje, cílem několikaletého výzkumného projektu je nasazení námořního systému palivových článků nebývalého rozsahu, který bude pohánět lodě skupiny Royal Caribbean Group třídy Nova. Očekává se, že po dokončení bude systém schopen pokrýt celou energetickou poptávku hotelové části lodi. Mezi další inovativní prvky patří nově vyvinutý systém mikroautomatického zplyňování (MAGS), který přeměňuje odpad na palubě na tepelnou energii.