Hříčka v rukou bóry a nebezpečné skútry
Daniel Vodička

Hříčka v rukou bóry a nebezpečné skútry

Po rekordních vedrech začátku srpna se v Chorvatsku rozfoukalo. V té chvíli pobřežní stráž nevěděla, kam dřív skočit. Mnoho nebezpečných situací bylo zbytečných.

Ještě jednou se vrátíme k událostem posledních dnů. Jsou poučné a je možné se podobných chyb vyvarovat.

Plujete-li na matračce v bóře, směr vaší plavby obvykle nijak nesouvisí s vaším přáním. Ani nařachaný kulturista neumí ručičkama pádlovat tolik, aby bóru přepral. Většina nehod s výše uvedeným souvisela.


20. srpna ve 1432 byla zahájena záchranná akce v městečku Novi Vinodolski. Na surfovém prkně mizela k obzoru dvojice odvážlivců. Bóra byla silnější. Vystrašenou dvojici se podařilo zachránit až o 30 minut později.

Ve Starigradu byl poplach na pláži o hodinu později. Kapitanát pátral po dvojici plavců z Polska. Muž s pětiletou dcerou byli unášeni na moře větrem a proudem. Také zde byla záchrana úspěšná. 

Další hodina uběhla a pátrání se přesunulo ke Karlobagu. Z vesničky Ribarica se vydala s bórou zápolit dvojice na malém gumáku. Bez motoru, na vesla. Do pátrání byl zapojen trajekt Supetar, který byl k pozici odvážlivců nejblíže, dále příslušníci Hrvatske gorske službe i spašavanja ze Zadaru a Gospiče a členové Dobrovoljnog vatrogasnog društva Metajna. Ti měli pátrat po veslařích na pobřeží ostrova Pag, kam museli být dříve či později odneseni. Po počátečním neúspěšném pátrání byl povolán i pátrací letoun Pilatus.
Dvojice byla nakonec nalezena v bezpečí v zátočině mezi zátokama Mala luka a Triluke. Šlo o dvojici neohrožených Slovinců.

Tyto případy a mnoho dalších z posledních dnů dokazují, jak často lidé na pobřeží podceňují nebezpečí silného větru, bóry zejména. U pobřeží může být vítr výrazně slabší. Stačí se však trochu vzdálit a již není cesty zpět. To se týká jak plavidel poháněných lidskou silou, tak i s přívěsnými motory. Mnohé malé přívěsné motory nepatří mezi nejspolehlivější, proto se s nimi nevydávejte od vaší lodě po větru. Vždy počítejte s tím, že motor může kdykoli chcípnout.

Nebezpeční sobě i ostatním

Další velmi časté nehody posledních dnů souvisí s vodními skútry.
V sobotu v 1525 si to před Vrsarem rozdaly dva skútry. Není jasné, kdy vyhrál. Čeká se, až se jejich šoféři proberou ve špitále z bezvědomí.
Horší nehoda se stala o dva dny dříve na pláži u Marušići u Splitu. Polák na skútru trefil u pláže dítě. To bylo s vážným zraněním převezeno do nemocnice.
V Umagu odneslo srážku se skútrem také dítě. Vezlo se na „banánu“, když do něj narazil Rus na skútru. Z místa nehody ujel a pátrá se po něm. 

Jak se chránit před podobnými nehodami jsme již tento týden probírali. Jedinou možnou ochranou je pohybovat se co nejblíže pobřeží. Někteří na to namítnou, proč se nechat takto omezovat? Nemusíte, ale vystavujete se zbytečnému riziku.

Zvažte samonafukovací vesty
Poslední nehoda ke které došlo, je s tragickým koncem. Před 10 dny ve zhoršujícím se počasí byl nedaleko Jabuky smeten z paluby do moře člen posádky charterové jachty. Stalo se tak při práci s plachtami. Pátrání po nezvěstném pokračovalo několik dnů. Bylo bezvýsledné.

Dá se předpokládat, že s nasazenou samonafukovací vestou by byla naděje na záchranu mnohonásobně větší. Doba přežití je při letní teplotě vody delší než 24 hodin. A ani bezvědomí po úderu ráhnem nemusí znamenat utonutí. 

Na horu