Hon na lišku
Alex Thomson vstoupil jako první na jižní polokouli s náskokem více než 70 mil na Thomase Ruyanta a přes 100 mil na Charlieho Dalina na třetím místě Vendée Globe. Od té chvíle se jeho náskok ztenčuje a dvojice pronásledovatelů na něj ztrácí jen 8, respektive 50 mil.
Na čele Vendée Globe probíhá hon na lišku. Pronásledovanou kořistí je Alex Thomson. Honícími psy jsou dva zkušení závodníci ze třídy Figaro Ruyant a Dalin. Z Figara jsou oba zvyklí na podobné situace a oba vědí, že je třeba soupeře udržet na dosah. Proto šlápli v jižním Atlantiku na plyn a vynaložili veškeré potřebné úsilí k tomu, aby Alexe nenechali ujet. Zajímá-li vás souboj na čele, nezapomeňte na naši online přednášku.
Každý z trojice vedoucích závodníků volí jinou trasu. Thomson je nejzápadněji, Ruyant pluje o 120 mil východněji a Dalin je na půl cesty mezi nimi. Všichni tři sází na to, že stihnou studenou frontu východně od Rio de Janeira, která se chystá vydat na cestu k jihovýchodu. Tato fronta je pro ně rychlíkem do oblasti silného větru pod 40°jižní šířky. Kdo stihne naskočit, ujede soupeřům, kteří budou muset čekat na další vlak, nebo se vydat na jih oklikou.
Routing
Zdroj Squid
Routing k mysu Dobré naděje pro Alexe Thomsona a Kevina Escoffiera.
Podíváme-li se na následující trasu vedoucí trojice očima navigačního programu Squid, vypadá to, že závodníci před sebou mají 8 – 9 dnů plavby přes jižní Atlantik do Indického oceánu. Minimálně další 3 dny ve stabilním větru před frontou, který se bude ze severovýchodního stáčet k severu. Podle zadaného routingu se zdá, že obraty přijdou až kolem 30°jižní šířky. Velkou část plavby k mysu Dobré naděje bude vedoucí trio udržovat rychlosti na hranici 20 uzlů.
Podívejte se na porovnání routingu vedoucí jachty Hugo Boss a páté PRB, která zaostává o 237 mil v současné chvíli. Podle výpočtů navigačního programu Squid to vypadá, že Alex Thomson bude na zeměpisné délce mysu Dobré naděje 29. listopadu večer. Kevin Escoffier na PRB podle současných výpočtů bude na stejném místě až 2. prosince nad ránem. To může znamenat ztrátu na čelo závodu kolem 1300 mil. Je to dáno tím, že by Escoffier měl zmeškat studenou frontu u Brazílie a bude muset zamířit oklikou kolem vzniklé tlakové výše v jižním Atlantiku. Zatímco Hugo Boss najede k mysu Dobré naděje 3650 mil, PRB 4550 mil.
Pomalejší u rovníku
Letošní plavba k rovníku byla pomalejší než při minulém ročníku závodu, který byl rekordní. Rekord Alexe Thomsona z minulého ročníku závodu měl hodnotu 9 dnů, 7 hodin a 2 minuty, tentokrát potřeboval k cestě na jižní polokouli 9 dnů, 23 hodin a 59 minut. Thomas Ruyant za ním zaostával o 5 hodin a 49 minut.
Jen pro zajímavost uvádíme nejlepší časy v minulých ročnících.
1989: 17d 12h (Titouan Lamazou-Écureuil d´Aquitaine II)
1992: 17d 9h (Alain Gautier-Bagages Superior)
1996: 11d 08h (Christophe Auguin-Géodis)
2000 : 14d 03h 49’ (Yves Parlier-Aquitaine Innovations)
2004 : 10d 11h 28’ (Jean Le Cam-Bonduelle)
2008 : 12d 08h 58’ (Loïck Peyron-Gitana Eighty)
2012 : 10d 19h 18’ (Armel Le Cléac’h-Banque Populaire)
2016 : 9d 7h 03’ (Alex Thomson-HUGO BOSS)
2020 : 9d 23h 59’ (Alex Thomson-HUGO BOSS)
Velké rozdíly
Zajímavý je nyní také pohled na ztráty ostatních na čelo startovního pole. V této chvíli na vedoucího Alexe Thomsona ztrácí méně než 200 mil jen 4 závodníci. Poslední je Jean Le Cam, jediný na lodi bez foilů.
Stéphane Le Diraison na 19. místě ztrácí méně než 1000 mil. Pomineme-li dvojici závodníků, kteří se vraceli na start, tak největší ztráta je Clément Giraud a téměř 1800 mil.Dá se předpokládat, že zatímco bude první v cíli oslavovat, poslední se budou teprve blížit k mysu Horn.
Chcete-li se o závodu dozvědět více, přihlaste se na naši online přednášku, která se koná ve středu od 2000.
Polohu lodí najdete zde.