Funkce fekálních tanků na jachtě
Častý obrázek v zátoce. Jachta dopluje na kotviště, spustí kotvu, posádka naskáče do moře a jeden se s úlevou zamkne na záchodě. Po chvíli se ozve pumpování a nadále je zátoka ke koupání nevhodná. Pro všechny.
Něco takového je dnes naprosto zbytečné. Téměř všechny charterové jachty jsou vybaveny fekálními tanky, které umožňují vyčerpat obsah toalety do tanku a vypustit vše až později na volném moři. Bohužel ne každý takto činí. Buď z lenosti, nebo z neznalosti.
Jak pracují fekální tanky
Dnes je většina fekálních tanků gravitačních. To znamená, že jsou místěny nad vodní hladinou a po otevření kohoutu obsah tanku vyteče do moře samotíží.
Standardně jde všechna odpadní voda z toalety přes tank do moře. Mezi tankem a výpustí je ventil s velikým kohoutem. Obvykle největším na lodi, který je více či méně dobře přístupný (měl by být dobře přístupný). Chci-li, aby odpad skončil v tanku a nikoli v moři, uzavřu výpustní ventil z tanku. Uzavřený je, když je kohout kolmo na hadici. To je vše. Stačí udělat toto a nadále je možné toaletu používat.
Výpustní ventil se obvykle nachází ve skříňce pod umyvadlem.
Když vyjedeme na moře, ventil otevřeme, sračky vytečou a vše je zase jak má být.
Je to tak snadné, že je škoda, že to všichni nepoužívají.
Poznámka na závěr
Fekální tanky již jsou ve většině zemí na charterových lodích povinné. Neznamená to ale, že každý záchod má fekální tank. Někdy je na lodi jen jeden záchod s tankem.
Najdou se ale i společnosti, které sice na svých lodích fekální tanky mají (musí je mít), ale odpad ze záchodu přes ně nevedou. Je to pro ně snazší.Jde však o výjimky.