Co znamená obrat na IMOCE?
Připlouváte při regatě na bóji, kterou budete točit. Jak dlouho bude trvat stažení jedné plachty a vytažení další? Chvilka? Desítky, maximálně stovky metrů. Jak to ale vypadá na doublehanded jachtě IMOCA?
Zeptali jsme se Milana Koláčka, který s Giancarlo Pedotem trénuje na jachtě Prysmian na Rolex Fastnet Race.
„V trénincích na Fastńet jsme pokročili. Máme za sebou noční plavbu v podmínkách středního větru. Ve větru o rychlosti kolem 15 uzlů jsme stabilně pluli rychlostí přes 23 uzlů na bočák. Došlo i na trénink obratů na bóji. Začínali jsme s přípravou 3 míle!!! od bóje.“
60 stop dlouhá IMOCA je veliká jachta, všechny síly jsou ohromné, vše vyžaduje správnou techniku a načasování. Představa, že obrat je ve chvíli, kdy se řekne teď, je lichá. Každý obrat je velmi fyzicky náročný. A to se nebavíme o přesouvání obsahu lodě z boku na bok.
„Blížili jsme se na bóji na boční vítr s plachtou J0, což je plachta o ploše 210 m2, něco mezi asymetrickým spinakerem a genou. Nejprve je třeba odpadnout a plachtu srolovat. Jachta po odpadnutí zpomaluje z 20 uzlů na 15. Zároveň se dvěma šnorchly začíná nabírat vodní balast, který bude třeba na stoupačku. K tomu je třeba využít rychlosti jachty. Sbalenou plachtu je třeba spustit a odtáhnout sbalenou na své místo. Včetně otěží, které vedou vně outriggerů. Plachta váží 80 kg. Také je třeba rozrolovat menší J2, která je stále vytažená na stěžni a je možné s ní dělat obraty. Následuje obrat, povolení a dotažení pohyblivých zadních stěhů a trim plachet. Vše na kafemlejnku, u kterého si člověk občas myslí, že se samou dřinou pozvrací. Po prvním pokusu kdy jsme na přípravu měli 3 míle, jsme to dotáhli na 1,25 míle.“
Velké zlepšení, ale stále to znamená, začít se připravovat na obrat na vzdálenosti, která je běžnou vzdáleností mezi bójemi při karuselu. Při času a dřině, kterou jsou pro obrat třeba, je jasné, že švihnout si dva obraty za sebou, jen tak, že si to skipper rozmyslel, není preferovaná varianta.
A co k plavbě na jachtě IMOCA říká Milan?