Co musíte vědět, než poprvé zacouváte do přístavu 2
Daniel Vodička

Co musíte vědět, než poprvé zacouváte do přístavu 2

Proč se jachta při zpátečce stáčí proti vaší vůli? Zařadíte zpátečku, chcete zatočit vpravo a jachta míří vlevo. Jako nevychovaný pes. Kde jsou příčiny tohoto chování?

Začneme úplnou trivialitou. Kam otočím kormidelním kolem, tam jachta popluje. Ne hned, ale za chvilku. Ať pluji na přední chod, nebo na zadní. To je základ. V tomto nesmíme chybovat.

Chyba první

Zdroj kniha Přístavní manévry

Zdroj kniha Přístavní manévry

Pozor na to, jestli jachta už couvá, nebo se stále ještě pohybuje dopředu
Chyba první je dnes asi nejčastější a nejvýraznější. Vzniká při změně směru plavby z plavby vpřed na zpátečku. Řešení je snadné. KORMIDLOVAT NA ZPĚTNÝ CHOD MŮŽETE AŽ TEHDY, KDY JACHTA SKUTEČNĚ COUVÁ.

Popíšu situaci. Plujeme dopředu, zařadíme zpátečku a chceme couvat doprava. Stočíme kormidlo doprava a záď, místo aby zamířila doprava, se stočí vlevo. Zmatek, panika, blbá loď.

Problém je v tom, že ve chvíli, kdy jsme stočili kormidlo doprava, se jachta ještě pohybovala dopředu, proto záď zamířila opačným směrem, než jsme předpokládali.

Nejjednodušším řešením je počkat, až se jachta rozjede dozadu a teprve potom stočím kormidlo doprava a jachta zamíří zádí vpravo.

Druhé řešení je složitější, ale mnohem rychlejší. Zařadíme zpátečku. Než jachta zastaví a rozjede se na zpětný chod, otočíme kormidlo vlevo, protože se pohybujeme dopředu. Záď se stočí vpravo. Jakmile začne jachta couvat, stočíme už kormidlo vpravo.

Chyba druhá

Grafika Daniel Vodička

Grafika Daniel Vodička

Na vině může být prop walk, který po zařazení zpátečky stáčí záď.
Za neuposlechnutí kormidelníka můžeme často obvinit prop walk. Prop walk je stočení zádě stranou vinou rotace lodního šroubu při zpětném chodu motoru. U moderních jachet je síla prop walku mnohem menší než u jachet starších.

Zařadíme zpátečku a záď se nám bude stáčet vpravo, nebo vlevo. Je to dáno tím, jestli je šroub pravotočivý, nebo levotočivý. U přímého náhonu je pravotočivý, u saildrive náhonu je levotočivý. O tomto tématu jsme již psali, nebudeme ho znovu vysvětlovat.

Řešení je snadná. Na klidné hladině bez větru si zkusíme zařadit zpětný chod. Kormidlo máme rovně, jachta se přesto stáčí. Vidíme, kam se stáčí záď, zapamatujeme si to a do budoucna s tím počítáme.

Chyba třetí

Grafika Daniel Vodička

Grafika Daniel Vodička

Fouká-li vítr, stáčí primárně příď jachty. Kormidlo zabere, až jachta nabere dostatečnou rychlost.
K chybě třetí dochází, když fouká vítr. Začneme couvat a než nabereme rychlost, aby jachta začala poslouchat kormidlo, příď nám stočí vítr.

Řešením je, že dopředu počítáme se stočením větrem a příď na začátku couvání přetočíme více proti větru. Počítáme s tím, že bude do určité míry snesena. Pak už nabereme rychlost a začne fungovat kormidlo. Nevýhodou tohoto řešení je, že vyžaduje určitou porci zkušenosti.

Druhým řešením je, že před přechodem na zpětný chod stočíme jachtu zádí proti větru. Začneme couvat proti větru, vítr příď srovnává a až nabereme dostatečnou rychlost, aby jachta začala poslouchat kormidlo, stočíme se do požadovaného směru.

A jak je to v praxi?

Problémem je, že v praxi se obvykle tyto tři vlivy kombinují a my musíme tuto kombinaci zapracovat do našeho řešení. Není to až tak složité, jak to vypadá, ale chce to praxi, přemýšlet o tom, co na loď zrovna působí. S dostatkem praxe již vše řešíte automaticky.

Více se o tomto tématu dočtete v knize Přístavní manévry, kterou jsme vydali již počtvrté.

Nebo využijte naše podzimní třídenní kurzy v Chorvatsku+. Celé dny přístavních manévrů. To je praxe, která vám chybí. A k tomu zpětná vazba, rozbor chyb. Toho se vám běžně také nedostane.

Na horu