Co musíte vědět, než poprvé zacouváte do přístavu 3
Daniel Vodička

Co musíte vědět, než poprvé zacouváte do přístavu 3

Couváte mezi lodě, mezera není velká. Vítr z boku. Co udělat, aby vám nesnesl příď a neskončili jste na přídích vyvázaných jachet?

Snosu větrem je více náchylná příď jachty než záď. Je to dáno tím, že u moderních jachet je příď relativně plochá a mělká, pohybu přídě po větru nic nebrání. Na zádi se proti snosu staví částečně kýl a rozhodně kormidlo.

Chceme-li, aby příď nebyla při zpátečce snášena bokem, máme dvě možnosti.

Alarmující rychlost

Ta první není u méně zkušených jachtařů vyhledávána. A je to dobře. Při vysoké rychlosti nestíháme reagovat na změny, ke kterým dochází a jsme tlačeni do řešení, která jsou intuitivní a velmi často nesprávná. Poplujeme-li rychle, snos bude zanedbatelný, jachta bude lépe poslouchat kormidlo. Bez jistoty za kormidlem však obvykle nechcete vlétnout mezi vyvázané jachty vysokou rychlostí. Je třeba mít na paměti: „Malá rychlost, malé škody.“

Vyrovnávání snosu přídě kormidlem

Druhou možností, kterou bych označil za mnohem konzervativnější, protože umožňuje plavbu relativně nízkou rychlostí, je vyrovnání snosu přídě kormidlem.

Je to prosté. Couváte bokem na vítr a stáčíte kormidlo po větru. Více, či méně, to záleží na síle větru a rychlosti couvání. Když vidíte, že má příď tendenci začít utíkat po větru, stočíte kormidlo po větru a tím stáčení přídě zabráníte.

Naučíte-li se toto, můžete i v bočním větru plout pomalu, loď „držíte“ kormidlem. Chce to jen trochu praxe.

Má to jen jednu nevýhodu, se kterou je ale možné pracovat. Celá jachta bude více, či méně (v závislosti na větru a rychlosti lodě) snášena po větru bokem. Pokud s tím ale počítám předem, začnu na místo couvat mírně v návětří.

Toto je jedna z věcí, které na našich kurzech přístavních manévrů učíme.

Na horu