Chcete plout přes Atlantik? 5. díl
V pátém dílu našeho nepravidelného seriálu se podíváme na počet členů posádky pro plavbu přes oceán a na jejich výběr.
Na přeplavbu Atlantiku máte k dispozici čtyřkajutovou jachtu. Kolik vás má být na palubě, aby byla plavba pohodlná a bezpečná?
Rovnou zavrhněte maximální obsazení lodi. Osm osob na palubě je příliš. Na lodi bude těsno, bude problém s naložením zásob, bude málo vody, vaření i mytí nádobí bude náročné. Budou vznikat třecí plochy. To samé platí i pro 7 osob na palubě.
Z jednoho extrému skočíme do druhého. Můžete jet sami. To je jasné. Není to ale bezpečné. I dva lidé na palubě jsou málo. Představte si, že se porouchá autopilot a budete se muset střídat u kormidla. Počasí se na tři dny zhorší a budete na pokraji svých sil.
Budete-li na palubě tři, můžete se střídat po 4 hodinách za kormidlem. To by znamenalo 8 hodin odpočinku, to je krásné. V noci je však čtyřhodinová hlídka dlouhá a je příjemnější si ji zkrátit na 3 hodiny. Šest hodin spánku mezi hlídkami je stále OK. Tři tedy nejsou špatní, ale je třeba vzít v úvahu, že přes den musí někdo vařit atd.
Proto je lepší, pokud jsou na palubě 4 lidé. Buď se rozdělí hlídky mezi všechny čtyři, nebo je možné jednoho z hlídek vynechat a každý den to protočit. V takovém případě se pauzírující člen posádky stará o kuchyň a v případě nutnosti je možné ho budit kvůli pomoci na palubě. Jednou za čtyři dny tedy nemáte hlídku, máte na starosti jen kuchyni a případnou asistenci. To není špatné. Navíc čtveřice kajut a čtyři členové posádky, to je ideální komfort.
Co se maximálního počtu týče, řekl bych, že na čtykajutové lodi je to 6 členů posádky. Hlídky mohou být po dvou, kajuty jsou také obsazené po dvou a jednu kajutu je možné využít na zásoby a bagáž.
Koho vzít s sebou?
Zde bych vždy vsadil na posádku, kterou znám z předešlých plaveb. Posádka spolu musí dobře vycházet, nesmí se vytvářet třecí plochy. Všichni by již za sebou měli mít nějaké delší plavby a to i v bouřlivém počasí. Pokud se vám den po vyplutí někdo složí s mořskou nemocí a ta ho již nepustí, nebude to žádný med nejen pro chorého, ale ani pro zbytek posádky. Je to starost navíc.
V posádce by měl být také nějaký zručný technik. Věci nemusí běžet podle plánu a po ruce má být někdo, kdo alespoň trochu rozumí elektrice, motoru, umí zašít plachty a opravit vše potřebné.