Bude překonán absolutní rekord?
Doba je rekordními pokusy těhotná. Ve Vendée Globe bude vytvořen nový rekord v plavbě kolem světa na monohullu, Coville bude nejrychlejší na stejné trase sólo a za absolutním rekordem vyplul trimaran IDEC Sport.
IDEC Sport chce získat Jules Verne Trophy. Je to trofej pro toho, kdo vytvoří rekord v plavbě kolem naší planety.
Historie rekordu
Poprvé byla Jules Verne Trophy udělena v roce 1993 udělena týmu vedenému Brunem Peyronem, který vytvořil rekord časem 79 dnů, 6 hodin a 15 minut. Pak šla trofej do rukou Robina Knox-Johnstona a Petera Blakea, kteří rekord vylepšili o 5 dnů. Dalším držitelem byl Olivier de Kersauson. Pod 70 dnů se dostal jako první znovu Bruno Peyron. O dva roky později to byl opět Olivier de Kersauson. V roce 2005 z rekordu ukrojil skoro 14 dnů nejčastější držitel Bruno Peyron. Pod 50 dnů se dostal tým vedený Franckem Cammasem (IDEC Sport byl původně trimaran Groupama, na kterém Cammas uspěl). V současné chvíli je rekord v držení Loïcka Peyrona (mladší bratr bruno Peyrona) a jeho týmu. Má hodnotu 45 dnů a 13 hodin.
Více o historii rekordu zde.
Nesrovnatelné rozpočty
Francis Joyon a jeho pět mužů vyplouvá pro rekord již potřetí během jediného roku. Loni rekord utekl o 2 dny. Během rekordního pokusu si to vedle referenčního času rozdávali také s týmem Spindrift, který se vydal na plavbu kolem světa ze stejného důvodu a ve stejný čas. V polovině trasy se obě lodě potkaly na druhé straně světa nedaleko Nového Zélandu. Neuvěřitelně vyrovnaný souboj! Zvláště, vezmeme-li v úvahu, že IDEC Sport je o cca 10 metrů kratší, na jeho palubě je jen 6 mužů, na rozdíl od 12 na palubě Spindrift 2 a za rozpočet chudšího týmu IDEC Sport by ve Spindriftu nebylo ani na obědy.
Ke druhému pokusu vypluli Joyon a jeho muži před cca měsícem. Nakonec se vrátili od rovníku, kdy bylo jasné, že počasí nekooperuje a další plavba nemá smysl.
V pátek vyplula šestice jachtařů znovu. Předpověď počasí slibovala slušný čas k rovníku a jevila se i šance na zajímavý čas k mysu Dobré naděje. Pro start rekordního pokusu jsou důležité podmínky na severním Atlantiku, tedy na cestě k rovníku a dále pozice tlakové výše nad ostrovem Sv. Heleny, která obvykle blokuje snadnou cestu do oblasti silných západních větrů pod 40 °jižní šířky.
2 dny na Kanáry
Plavba na Kanárské ostrovy trvala IDEC Sport 2 dny. Trimaran po většinu plavby udržoval rychlost nad 30 uzly a díky tomu mohl urazit vzdálenost 1200 mil navzdory ne zrovna ideální trase. Zajímavé je, porovnat trasy IDEC Sport a držitele rekordu Banque Populaire V. Jsou téměř shodné.
Na palubě IDEC Sport se střídají za kormidlem všichni členové posádky. Kvůli málo početné posádce není tým rozdělen na kormidelníky, trimmery atd. Na to nejsou na IDEC Sport lidi. Všichni musí dělat vše.
Mezi členy posádky panuje za kormidlem zdravá rivalita. Každý chce být nejrychlejší. Jsou hraví jako malé děti. To zvyšuje výkony.
3,5 dne na Kapverdy
Zanedlouho mine IDEC Sport Kapverdy. Na rozdíl od minulého pokusu propluje červený trimaran západně od ostrovů. Pasát je stabilní, je více stočený k východu, díky tomu pojede IDEC Sport až na rovník s větrem z levoboku bez halzy.
Na rekord Banque Populaire V má IDEC Sport nyní náskok 70 mil.
Polohu lodí najdete zde.