Bokem k molu v proudu
Daniel Vodička

Bokem k molu v proudu

Vítr a proud jsou při přístavních manévrech neoblíbení asistenti. Přitom v některých situacích je proud vynikajícím pomocníkem, který navíc umožňuje věci jinak nemožné.

Zatímco větru si při přistávání vždy všimneme, s proudem už to tak jasné být nemusí. Přitom je třeba o něm vědět a upravit dle něj přístavní manévr.

Tentokrát se zaměříme na přistávání bokem k molu a na manévr v anglicky mluvících zemích nazývaný ferry glide.

Teče-li v místě přistání proud, budeme si najíždět k molu proti proudu. Proč? Při najíždění k molu proti proudu se můžeme přibližovat k molu minimální rychlostí (i nulovou). Při najíždění s proudem musí být rychlost vždy větší než rychlost proudu. A to bude s největší pravděpodobností mnohem více, než bychom si přáli.

Při přistávání v místě bez proudu se musíme přibližovat k molu pod více, či méně ostrým úhlem. Musíme mít vůči molu nějakou dopřednou rychlost (když budeme couvat, tak řekněme dozadnou).

Přibližujeme-li se k molu proti proudu, může být naše dopředná rychlost rovná nule. Díky manévru ferry glide.

Jak na to

Plujeme proti proudu. Srovnáme rychlost lodě s rychlostí proudu. Poznáme to tak, že se naše loď přestane pohybovat proti břehu (molu).

Nyní stočíme příď lodě směrem k molu. Čím menší bude úhel přídě k proudu, tím méně plynu budeme nadále potřebovat.

V této chvíli bude třeba doladit plyn, abychom i po stočení v proudu stáli vůči molu na místě. Naše jachta se v předozadním směru vůči molu nepohybuje, ale posouvá se k molu bokem. Pro bezpečné přistání ideální situace.

Pokud bychom se chtěli vůči molu posunout dopředu, přidáme plyn. Pokud dozadu, ubereme.

Jde o krásný a jednoduchý manévr, naprosto bezpečné přistání.

Více se můžete dozvědět z naší knihy, nebo na našich kurzech.

Na horu