Beneteau Gran Turismo 40
Daniel Vodička

Beneteau Gran Turismo 40

Přicházíte po molu k GT40. Koukáte do kokpitu a připadá vám, že to musí být pětačtyřicítka. Takto působí na první pohled Gran Turismo 40 loděnice Bénéteau.

Když loni loděnice Bénéteau s GT 40 přišla, šlo o náhradu za oblíbený model délky 38 stop. Na designu lodi se podílela zkušená kancelář Nuvolari-Lenard. Podařilo se vytvořit dvojkajutovou jachtu působící na první pohled mnohem větším dojmem, která v sobě povedeně kombinovala veškerou potřebnou funkčnost s velmi dobrým výkonem. Za kormidlem jste zjistili, že ovladatelností jachta připomíná menší sportovní čluny. Přidáme-li k tomu vybavení podpalubí a prostor, zjistíme, že jsme na lodi, která se hodí jak pro krátké víkendové plavby za zábavou v okolí maríny, tak i pro dlouhé letní dovolenkové cesty.

Air Step 2

Bénéteau používá u GT40 tzv. Air Step Hull. Jde o speciální tvar, který přivádí pod zadní část trupu vzduch. Vytvořený vzduchový polštář snižuje přilnutí vody k trupu a tím snižuje tření. Klady jsou pak jasné: snazší ovladatelnost jachty v kluzu, menší spotřeba a samozřejmě vyšší rychlost.Na GT40 je použita již druhá upravená verze.


Příď

Kování na přídi pojme kotvu velikosti, která k takto velké jachtě patří. Zdá se to jako samozřejmost, ale ne vždy tomu tak je. Kotevna je velká a při vytahování kotvy nebudou potíže s kotevním řetězem.
Vazáky jsou na standardní lana dostatečně velké, někdy jsou však mooringy v přístavech tlustší. V takovém případě by se velikost navíc hodila.
Na přídi je veliká dvojitá matrace na slunění, kterou je možné pod hlavou dle potřeby zvedat. Samozřejmostí jsou držáky na sklenice.
Cesta z kokpitu na příď je užší, než by bylo pohodlné. Je to daň za velký kokpit. U této velikosti lodi je třeba si vybrat prioritu široká paluba vedle nástavby, nebo hodně místa uvnitř. Většina zvolí prostor v kokpitu.

Kokpit
Foto Jim Raycroft

Foto Jim Raycroft

Díky posuvné střeše je možné celý kokpit otevřít

GT40 učaruje v kokpitu. Je veliký, bezpečný, snadno upravitelný dle aktuální potřeby, vzdušný a dokonale propojený s okolím. To jsou klady, které během léta oceníte. Zasouvací střecha nad kormidelní pozicí zajišťuje příjemný pobyt i v největším vedru. Myslelo se i na bezpečnost, záchranný ostrůvek má své místo pod sedačkou, je velmi dobře přístupný.

Sezení na zádi se po spuštění stolku změní na velkou plochu na ležení. Za sedačkou kormidelníka je dřez a prostor na grill, nedaleko nevelká venkovní lednička, která je ideální tak na nápoje. Chceme-li si udělat večeři venku, není třeba chodit do podpalubí.
Nadstandardem, který mnohé vezme za srdce, je spouštěcí koupací plošina. Efektní hračka, která pomůže například i s pomocným člunem. Jen je otázkou, jestli 8500 EUR je adekvátní cena. A to se bavíme o laminátové platformě bez teaku.

Kormidelní stanoviště

Foto Jim Raycroft

Foto Jim Raycroft

Kormidelní stanoviště je umístěno ve středu kokpitu. Díky tomu je od kormidla výborný výhled.

Dvojmístná nastavitelná sedačka je umístěná ve středu kokpitu. Centrální lokace kormidla umožnila loděnici použít jen jeden stěrač na čelní sklo. Ideální to ale není. Za deště bude omezený výhled.
Přístrojové desce dominuje velký multifunkční monitor Simrad NSS 12. K zobrazení všech potřebných údajů by stačil i jen sám o sobě. Vedle něj má místo displej Volvo Penta monitorující motory.
Jachta byla vybavena joystickem používaným při manévrech v přístavech. Ovládání joystickem není dětskou hrou, jak si mohou někteří myslet, také je třeba si na loď zvyknout, ale hodně se hře blíží. Pro většinu majitelů půjde o jasnou volbu. 

Podpalubí

Foto Jim Raycroft

Foto Jim Raycroft

Salón v podpalubí je spojen s kokpitem širokými schody.

V podpalubí jsou k dispozici dvě rozměrné a světlé kajuty, salón s kuchyňkou a veliká toaleta se samostatnou sprchou. Zadní kajuta je sice velká, ale délka lůžka bude dostačující jen do té doby, než vás děti přerostou a budou mít 185 cm.
Čtyři schody do podpalubí jsou široké a salón je jimi opticky propojen s kokpitem. Při sestupu do podpalubí je po levé ruce jednoduchá elektrická rozvodná deska. Až překvapivě jednoduchá. Méně je ale někdy více a nic víc není třeba.
Salón v podpalubí bude zřejmě využíván jen v chladnější části roku. Opticky je zvětšen zrcadlem na stěně. Široké schody do kokpitu příjemně propojují salón s kokpitem. Elektrická rozvodná deska je hned nad schody a je maximálně zjednodušená. Ideální, i po tmě je mezi spínači snadná orientace.
Kombinace tmavého ořechu s hladkými krémovými povrchy v kuchyni je výborně vyladěná. Co se designu týče, Bénéteau jde cestou moderního jednoduchého zařízení, které je pro loděnici přitažlivé i nízkou cenou. Zařízení kuchyně počítá spíše s jednodušším vařením. Ale na motorové jachtě tomu ani jinak nebývá. Veliké skříňky nad pracovní plochou pojmou mnohé, na testované jachtě jim však chybělo rozčlenění poličkami.
Kde jsou na skříňkách zapotřebí madla, tam je použita kombinace kovového kování a koženého poutka. Občerstvující nápad na první pohled. Jak to ale bude vypadat po třech letech užívání? Z praktického hlediska bych raději viděl jen kov.
Sprchový kout spojený s toaletou byl v bílém laminátu. Správná volba. Trvanlivý povrch, který se snadno udržuje. Ač pro standardně rostlé jachtaře je prostor dostatečný, osoby velkých rozměrů se mohou cítit stísněně. Laminátový povrch bych preferoval i kolem umyvadla. S touto praktickou preferencí ale mnozí nesouhlasí, proto zde najdeme dýhované povrchy. Skříňky nad umyvadlem jsou rozměrné a hluboké, bez dalšího dělení však nepraktické.

Jízdní vlastnosti

Foto Jérome Kélagopian

Foto Jérome Kélagopian

Jen málo přes 17 vteřin je třeba ke zrychlení na 30 uzlů.

Testovaná jachta byla vybavena dvojicí motorů Volvo D4 – 300 ZD. Jde o standardní motorizaci. I když je možné sáhnout také po nadstandardu D6 – 370, není to i díky Air Step trupu třeba. GT40 dosahuje motory D4 maximální rychlosti téměř 34 uzlů. Silnější motory znamenají zvýšení maxima o necelých 5 uzlů.
Cestovní rychlost se pohybuje kolem 23 uzlů, kdy motory běží na 2800 otáček a spotřeba činí 67,3 l/h. To znamená dojezd 200 mil při zachování 10% paliva v nádrži.
Pro zrychlení z 0 na 30 uzlů budete potřebovat 17,5 sekundy. Jachta je svižná, nad hladinu vyklouzne ochotně a i na zvlněné hladině je plavba suchá. Od centrálně umístěného kormidla je výborný výhled. Platí to ale jen do chvíle, než začne pršet. Pak se projeví nevýhoda jediného stěrače.
Stern drive pohon a silné motory dávají kormidelníkovi okamžitý pocit síly. Jachta ihned a poměrně razantně reaguje na pokyny od kormidla. I v plné rychlosti jsou oblouky přesné, jen s minimálním ustřelením při přejíždění vln.
Přístavní manévry i méně zkušeným kormidelníkům zjednodušuje ovládání pomocí joysticku. I s ním je sice třeba mít představu o setrvačnostech jachty, není ale nutné domýšlet, co se stane, když… Práce s joystickem zjednoduší manévry o 70 %.

Závěrem

GT40 je jachtou, která dává mnohem více, než se podle základních rozměrů zdá. Především prostor v kokpitu, kde majitelé tráví většinu času, je větší, než byste čekali. Plavební vlastnosti ji přiřazují ve své kategorii ke špičkám a provozními náklady příjemně překvapí. Hlavní kvality jachty bohatě vynahradí drobné nedostatky, které jsou navíc snadno odstranitelné.

Výkony

otáčky rychlost (kt) spotřeba (l/h)
700 4,6 2,4
1000 6,6 6,5
1500 8,9 18,9
2000 10,8 36,9
2500 17,8 56,5
3000 26 73,5
3500 32,1 97,5
3580 33,7 109

 

Parametry

 

Celková délka 12,67 m
Délka trupu 11,50 m
Šířka 3,87 m
Ponor 1,15 m
Výtlak 7 935 kg
Nádrž na palivo 2 x 325 l
Nádrž na vodu 200 l
Výkon motoru 2 x 300 HP
 Max. výkon motoru  2 x 370 HP
Design Beneteau Power Boats, Nuvolari & Lenard 
Cena 255 000 EUR bez DPH
Více www.bemexboot.cz



Na horu