Bemex a jaká bude charterová sezóna 2024?
Sezóna se blíží. Skončila zimní údržba, do charteru se připravují nové jachty. Přibodou charterové lodě v Chorvatsku? Vládi Bezecného z Bemex Boot jsme se zeptali na novinky v roce 2024 a na předchozí sezónu 2023.
Začneme otázkami na předchozí sezónu 2023. Jaká byla celkově? Spokojenost v Bemexu? Spokojenost charterových firem obecně?
Předchozí sezóna 2023 byla hodně poznamenaná řekněme ekonomicko-politickou situací v Evropě. S nejistotou plynoucí z v té době strmě rostoucí inflace, zdražování nejen energií a válkou za zády, se hůře plánuje letní jachtařská dovolená. A do toho všeho ještě vstoupily (údajně i placené) kampaně proti Chorvatsku, které v médiích minimálně ob den přetřásaly jakoukoli použitelnou negativní informaci o Chorvatsku, byť i zcela triviální. Prodej charterů se tak někdy v květnu téměř zastavil. To mělo za následek paniku zejména u velkých charterovek, které začaly nabízet extrémně vysoké last minute slevy na celý zbytek sezóny a prakticky tak rozložily celý chorvatský charterový trh. Obsazenost sezóny pak nakonec nebyla až tak špatná, ale bohužel už s nevratnými slevami. Takže nakonec spokojenost Bemexu bych řekl průměrná, v podstatě jako běžná sezóna před Covidem. Sezóny jako byly po Covidu 2021 a 2022, kdy jste nesehnali v Chorvatsku jedinou loď na pronájem, byly rozhodně výjimečné.
Při pohledu zvenčí se zdá, že jachtařská sezóna v Chorvatsku se výrazně protahuje do okrajových období. Co bylo dříve běžné v květnu, vidíme nyní již v dubnu. Některé lodě již jsou na vodě od prvních dnů jara. Je to tak, nebo zdání klame?
To každopádně a určitě to má souvislost s globálním oteplováním, které protahuje období pěkného počasí a s tím, jak mají lidé hlouběji do kapsy, a tak využívají levnějších termínů. První nadšenci obvykle vyplouvají na Velikonoce, které byly letos o něco dříve, a tak jsme museli i lodě nachystat již v polovině března.
A co podzim? V posledních dvou letech teplé počasí vydrželo dlouho do října a stále bylo možné potkat na vodě dost lodí. Kdy pro vás na podzim sezóna končí? Jak je vlastně dnes dlouhá, kolik týdnů?
Řekl bych že o pozdní podzimní termíny je ještě větší zájem než o ty jarní. Já osobně mám toto období vůbec nejradši. Babí léto v Chorvatsku je úžasné a na konci října je často stabilnější a slunečnější počasí než v září a moře je rozhodně teplejší než v květnu. Jedinou nevýhodou podzimu jsou krátké dny, vše ostatní je za mě super. Lodě připravujeme obvykle na začátek dubna a zazimováváme na konci října, takže sezóna tak vychází na zhruba 23-24 týdny.
Pojďme se podívat do budoucnosti. Jak vypadá booking na následující rok 2024?
Aktuálně vypadá booking o něco lépe než minulou sezónu. I s ohledem na to, že možná někteří klienti po minulé sezóně očekávají opakování slevové smršti a s objednávkami příliš nespěchají, předpokládám, že sezóna bude lepší než ta minulá. Jen to musí velké charterovky nervově vydržet a na klienty si počkat. A vůle na to mezi charterovkami, jak jsem s některými mluvil, rozhodně je.
Ačkoli se již dlouho zdá, že jsou chorvatské maríny plné, stále přibývají nové charterové firmy s novými flotilami. Víte, kolik je v současnosti v Chorvatsku charterových jachet a jak se změnil jejich počet proti minulému roku?
Přesná čísla neznám, lodí tuto sezónu opět hodně přibude, protože dobíhají staré objednávky, ale pokud vím, na sezónu 2025 už charterovky většinou nic moc neobjednávají. Na druhou stranu starší lodě zase odcházejí, trh si to sám srovná.
Kolik jachet máte v charteru vy v Bemexu? Jaké jachty budou ve flotile nově?
Aktuálně máme 35 jachet. Z výroby dorazilo a ještě dorazí v příštích týdnech 6 nových lodí, Fountaine Pajot katamarány Isla 40 a Astrea 42, pětikajutová plachetnice Beneteau Oceanis 46.1 a tři kusy Oceanis 34.1, dvě dvoukajutové a jedna tříkajutová. Dalším přírůstkem je ještě jedna starší (2018) Hanse 548, kterou k nám její majitel přemístil z jiné charterovky.
Jak dlouhá je Vaše nejmenší charterová jachta a jaká je naopak největší? O jaké velikosti jachet je největší zájem?
Nejmenší naše jachta je i nejmenší vyráběný Oceanis 30.1 o který je musím říci extrémní zájem. Asi i proto, že podobných lodí na trhu moc není. Na její ovládání si prakticky troufne každý. Největší co do délky je zmíněná Hanse 548, ale co do obyvatelné plochy jsou určitě větší pětikajutové katamarány Leopard 50 nebo Tanna 47. V poslední době cítím větší zájem spíš o menší rodinné jachty, a nebo pak o luxusní katamarány, ale celkově je to spíš o ceně pronájmu než o velikosti lodě.
Stále roste zájem o katamarany. Kolik procent vaší flotily tvoří multihully?
Aktuálně z našich 35 jachet je 9 katamárnů, 24 plachetnic a 2 motoráky. Katamarány si hlavně za Covidu našly nové „nejachtařské“ uživatele, zejména proto, že nabízejí komfort pětihvězdičkového hotelu, takže posilovat flotilu o katamarány je logická priorita. Proto i na konci roku nám dorazí další katamarán, tentokrát šestikajutový Fountaine Pajot Aura 51.
Chystají se v Chorvatsku nějaké významné změny, o kterých by měli jachtaři, případně charteroví hosté vědět? Již před COVIDem se například začínalo debatovat o zákazu vypouštění fekálních tanků…
O tom se mluvilo hodně, ale debaty na toto téma zatím utichly. Když jsem se ptal chorvatských kolegů, reakcí byl většinou jen úsměv. Já osobně si při současné infrastruktuře takový zákaz v praxi neumím představit. A naštěstí asi nejsem sám. I odpovědné orgány musí mít jasno v tom, co je vůbec reálné. Oficiální informace na toto téma žádné nemám a ani nevím o jiných zásadních změnách. Naopak ale musím chorvatské úřady pochválit. Digitalizace státní správy, alespoň v námořním sektoru který znám, pokročila k neuvěřitelné efektivitě. Teoreticky třeba nepotřebujete mít na lodi pod chorvatskou vlajkou vůbec žádné doklady. Kapitanát nebo policie si vše zjistí online. Registraci a crew list chce vidět hlavně recepce navštívené mariny kvůli účtu za kotvení. Navíc musím říci, přestože to vyzní jako klišé, že se dnes na kapitanátu cítím, jako že tam jsou oni pro mě a ne já pro ně, jako to bylo dříve. A to je pro mě po 25 letech podnikání v Chorvatsku velmi pozitivní změna.
Mění se nějak úroveň charterových hostů? Myslím vědomostní, nebo ještě lépe dovednostní. Zlepšují se charteroví jachtaři, nebo jsou jejich dovednosti spíše na klesající úrovni?
Neřekl bych že se to nějak významně s léty mění. Vždy byli schopnější a ti méně schopní. Pokud vyrazíte na moře jednou za rok na týden, tak si nedělejme iluze, žádným zkušeným námořníkem nebudete ani po 10ti letech. A ne každý si může dovolit vyplout častěji. Takže je to o přirozených schopnostech každého jednotlivého kapitána a zejména jeho pokoře vůči přírodě. Jediným faktorem, který se s léty asi změnil, je hustota provozu, která samozřejmě klade větší nároky na pozornost kapitána. Celkově nám počet nehod za ta léta nijak významně neroste.
Ještě jedna otázka na závěr. Co majitele charterové firmy ve spojení s hosty nejvíce trápí?
Těžká otázka, ale asi nejvíce mě trápí, když se vyskytne problém s lodí, který nedokážeme vyřešit ke spokojenosti klienta, protože technicky třeba ani rychle vyřešit nelze. Občas bohužel i taková situace nastane, i když je to naštěstí jen velmi zřídka. Převážná většina našich klientů je ale skvělá a chápe naše starosti, vidí a ví, že děláme absolutní maximum pro jejich perfektní pobyt. Možná je to i proto, že velká většina jich prošla našimi kapitánskými kurzy a znají tak jak základnu, tak i naše kluky. A já všem našim klientům chci i touto cesto poděkovat za přízeň a těším se na setkání v létě v Sukošanu 😊