Arktické podmínky při přístavních manévrech
Daniel Vodička

Arktické podmínky při přístavních manévrech

Dnes proběhl zřejmě nejextrémnější kurz přístavních manévrů v historii Lodních novin. Mráz, led na palubě, sněhová vánice. To jsou podmínky pro plavbu na Špicberky. Lodní noviny však i za takové situace učí, jak zajet do přístavu.

Po mrazivé noci se první nepříjemnou překážkou ukázala býti hlavní lukna. Paluba tréninkové lodi byla pokryta ledem a sněhem a hlavní lukna zamrzla. Nešla otevřít a zdálo se, že kurz ztroskotá na takové banalitě.

Foto Lodní noviny

Foto Lodní noviny

Trénink pro plavbu na Špicberky.
Nakonec se po více a méně opatrném poklepávání a ranách podařilo luknu odsunout alespoň o 10 cm. Pak bylo možné vlézt do podpalubí, vzít klíčky od motoru a nastartovat. Motor se zahříval a na palubě jsme mohli začít odstraňovat led.

Při odplouvání se ukázalo, že drobným problémem bude uzel na vazáku. Lano za ledové noci ztuhlo a nechtělo povolit. Museli jsme ho zahřívat vlastním tělem, abychom mohli odplout.

Následoval víceméně běžný kurz. Teplota vzduchu 1 – 3°C, studený vítr, vysoká vlhkost a z toho vyplývající pocitová teplota někde pod bodem mrazu.

Foto Lodní noviny

Foto Lodní noviny

Kluzko na palubě.
Do tuhého začalo jít až kolem poledního, kdy Prahu zasáhla sněhová vánice, ve které se břehy Vltavy ztratily jak předseda vlády ve chvíli, kdy je třeba převzít zodpovědnost za špatné rozhodnutí.

Říká se tomu bílá tma. Ale i za takových podmínek je účelné, se učit přístavní manévry. Především, když plánujete jarní plavbu na Špicberky.

Je to holt tak. Doba je zlá a počasí nás nešetří.

 

Na horu