600 mil za 24 hodin
Daniel Vodička

600 mil za 24 hodin

Historický rekord Volvo Ocean Race překonán. Tým AkzoNobel v ideálních podmínkách uplul 601,63 míle za 24 hodin.

Do pátku držel rekord závodu tým Ericsson 4 z ročníku 2008/09 výkonem 596,6 námořní míle. Tenkrát šlo o jachty typu VO70, které byly v dosavadní historii závodu nejrychlejší. 

Po letech se však podařilo tento rekord překonat v ideálních podmínkách na severním Atlantiku. Není to však až taková zásluha lodi, na které se jede, ale ideálních podmínek a maximálního úsilí posádky.

Volvo Ocean Race sice na svých stránkách uvádí, že se závodí na nejmodernějších jachtách, ale toto tvrzení je daleko od pravdy. V dnešní době foilů jde o velmi zastaralé jachty, časové zpoždění za nejnovějšími stroji je v době bouřlivého vývoje cca 10 let. Moderní jachty IMOCA, tedy lodě určené pro sólové závody přes oceán nebo okolo světa (např. Vendée Globe) jsou již standardně vybaveny foily. To jsou jachty, které udávají trend. Také z toho důvodu se jimi budou příští jachty na Volvo Ocean Race inspirovat.

Ale vraťme se k rekordu. Vítr ze zadoboku hnal sprintující flotilu Volvo Ocean Race severním Atlantikem plnou rychlostí. Fronta, ve které startovní pole plulo, přitom postupovala za oblastí vyššího tlaku. To znamenalo, že moře bylo relativně klidné. Pro rekordní výkony je to velmi důležitý aspekt. Na rozbouřeném moři by bylo nutné sundat nohu z plynu. 

Na čele závodu se přetahovaly o vedení dva holandské týmy Brunel a AkzoNobel. Nakonec to byl druhý jmenovaný, který dokázal více tlačit na pilu. V týmu byl přitom stejný navigátor, jako v posledním držiteli rekordu Ericsson 4 a Jules Salter. Další přízeň mezi oběma rekordními týmy je třeba hledat v osobě Martine Grael, jejíž otec byl skipperem Ericsson 4. 


Zpomalení a drama před cílem


Po letu severním Atlantikem přišla na řadu zpomalení. Až k nule. Způsobil ho hřeben vysokého tlaku, tedy oblast bez větru. V bezvětrných podmínkách se dostal do čela tým Brunel. 

Momentálně zbývá do cíle 140 mil. Vede Brunel s náskokem 0,9 míle před AkzoNobel. Třetí Dongfeng nyní ztrácí 10 mil. Celkově vedoucí Mapfre ztrácí 50 mil a je na 5. místě. 

současné situace by došlo k těžko uvěřitelnému vyrovnání na prvních třech místech. Etapa přes Atlantik je hodnocena dvojnásobným počtem bodů a zatím celkově vedoucí Mapfre by po pátém místě měla na svém kontě 59 bodů, Dongfeng by si na třetím místě připsal 10 bodů a měl by celkem 60 bodů a Brunel by měl za vítězství 14 bodů, to znamená celkově 56 bodů. Tři vedoucí týmy by před závěrečnými dvěma etapami dělily jen 4 body. 

Polohu lodí najdete zde.

Na horu