25 - 30 uzlů
Daniel Vodička

25 - 30 uzlů

První noc Transat Jacques Vabre byla ostrá jak břitva. Po startu v lehkém větru letí čelo startovního pole rychlostmi kolem 25 uzlů. A to nejde o rychlosti maximální, ale o rychlostní průměr za 5 minut. Po necelých 24 hodinách mají za sebou nejrychlejší jachty IMOCA 7 % z 4350 mil dlouhé trasy závodu.

Vysoké rychlosti nejsou jen doménou nejrychlejších jachet nejnovější generace. Stejných rychlostí dosahuje 11th Hour Racing (bývalá Hugo Boss), Initiatives-Couer vybavená novými extrémními foily (2010, Foncia, Banque Populaire), nebo dokonce i Groupe Apicil z roku 2008 bez foilů.

Ve vedení je zatím podle očekávání Charal, na druhém místě 11th Hour Racing, třetí Groupe Apicil. Thomsonova Hugo Boss je na 5. místě.

Z dalších nových jachet je Apivia na 8. místě, Arkea-Paprec na 11., Advens for Cybersecurity po zastávce v Cherbourgu kvůli závadě na autopilotu na posledním místě.

Ve třídě Class 40 zlomila vedoucí jachta Lamotte-Module Creation stěžeň a je ze hry. V současné době vede francouzsko-anglický tým Leyton. I tyto relativně konvenční jachty dosahovaly rychlostí nad 20 uzlů.  Ve třídě Multi 50 vede Solidaires en Peloton Arsep.

Co bude dál?

Vítr se stáčí ze zaďáku na bočák a za chvíli to bude stoupačka. Podle weather routingu dělaného programem Squid to vypadá, že jachty IMOCA se budou se stáčejícím se větrem stáčet k západu a přibližně severně od mysu Finisterre odréčkují na jih k La Coruni. Příznivý severovýchodní vítr by mohl přijít někde na úrovni Gibraltaru. Rychlou plavbu k jihu nyní blokuje rozsáhlá tlaková níže se středem severovýchodně od Azor.

Upozorňujeme, že routing byl připraven podle polárů IMOCA 2012 zrychlených na 130 %. Rychlosti na zadobok by zřejmě navýšení mohly odpovídat, ale na stoupačku to třetinové navýšení nebude. Tvary polárního diagramu se změní.

Polohu lodí najdete zde.

 

Na horu