13 m vlny na jídelním lístku
Daniel Vodička

13 m vlny na jídelním lístku

Třetí etapa Volvo Ocean Race odstartovala o víkendu. Ve slabším větru všichni na palubách čekají s napětím na další chod. První silná bouře Jižního oceánu se blíží…

Start v Kapském Městě rychle vrátil odpočaté závodníky do reality. Stoupačka proti větru zvanému Cape Doctor o rychlosti 35 uzlů není zrovna snem každého jachtaře. To jsou podmínky, ve kterých trpí nejen posádka, ale i loď. Je třeba nejen závodit, ale také udržet jachtu v jednom kuse.

Na jih a doleva
Říká se, že cestu z Kapského města do Austrálie najde každý. Vyrazíte na jih a plujete tak dlouho, než vítr zesílí nad 40 uzlů od západu. Pak odpadnete a stočíte se k východu. To je správná taktika. Tou se řídí i flotila Volvo Ocean Race. Do řvoucích čtyřicítek a doleva.

Nezvyklá separace
Startovní pole je nyní překvapivě rozdělené. Vedoucí skupinka je na jihu a vede jí tým Dongfeng. O 20 mil severněji pluje tým Scallywag. 70 mil severně od hlavního pole pluje Vestas a dalších 130 mil severně je Turn the Tide on Plastic. Taková separace startovního pole je velmi překvapivá. Vypadá to, že na vině je bouře, která už klepe na dveře. Navigátoři vybírají, kterou částí bouře chtějí projet.

Brutální bouře klepe na dveře
Bouře blížící se od západu je typickou bouří Jižního oceánu. Je rozsáhlá, rychlá, vítr má dosahovat rychlosti až 60 uzlů, vlny narostou na 13 metrů. To jsou podmínky, kdy se závodění mění na souboj o přežití. Proto se chtějí některé týmy vyhnout té nejhorší části bouře. 

Nepříjemná hranice
Strategii v etapě ovlivní také bezpečnostní hranice nedaleko na jih od hlavního pole. Hranice je tu proto, aby se lodě nedostaly do oblastí, kde plují ledovce. Znamená to ale také, že taktické možnosti navigátorů jsou značně omezené. Cesta dále na jih je zkrátka uzavřená. S přicházejícími podmínky je třeba bojovat, nelze se jim vyhnout.

Polohu lodí najdete zde.

Na horu