Vyhledat

Superekologická superjachta
petr tresnak

Superekologická superjachta

Britská loděnice Spirit Yachts dokončila a novému majiteli předala 33,9metrovou jachtu Geist. Plachetnice se slupovým oplachtěním je největší dřevěnou jednostěžňovou jachtou postavenou na britských ostrovech od legendární lodi Shamrock V z 30. let minulého století. Její předností má být hlavně ekologický provoz.

Čerstvý vlastník 111stopé megajachty, jehož identita není redakci Lodních novin známa, je zastáncem moderních technologií a šetrného přístupu k životnímu prostředí. Na jachtě chce především plout na plachty, a když kotvit, tak mimo maríny.

Foto Spirit Yachts

Foto Spirit Yachts

Salón jachty.
Takový kolos se nicméně neobejde bez strojního pohonu – tím je v tomto případě elektrický systém Torqueedo živený čtveřicí li-ion baterií BMW. Podle údajů loděnice může jachta výhradně na tento pohon plout až 30 mil rychlostí 8 uzlů. Za příhodných povětrnostních podmínek lze baterie dobíjet otáčením propeleru při plavbě na plachty.

Veškerá palubní elektronika včetně vybavení kuchyně byla vybírána s důrazem na minimální spotřebu a maximální účinnost. Generátory na lodi jsou přítomny rovněž, ale slouží vyloženě jako nouzová záloha, nikoli jako předměty pro denní využití. „Dokud bude při plavbě přes Atlantik vanout vhodný vítr, nebude loď spotřebovávat žádnou energii získanou z fosilních paliv,“ cituje web Megayachtnews Nigela Stuarta, výkonného šéfa Spirit Yachts.

Foto Spirit Yachts

Foto Spirit Yachts

Ještě jeden obrázek z koupelny.
Zajímavostí rovněž je, že záměrem investora od počátku bylo, aby jachtu mohl vést sám a nemusel se spoléhat na posádku. „Dřevěná jachta takové velikosti s jedním stěžněm, kterou má kormidlovat jen majitel, nad tím už je třeba se vážně zamyslet,“ dodává Sean McMillan, zakladatel a hlavní designér Spirit Yachts. McMillan předpokládá, že se Geist bude účastnit i regat.

 

 

Image
Sólo vedení jachty nahrává i hydraulické palubní vybavení či rolování hlavní plachty do ráhna. Plachty jsou vyrobené z recyklovaného materiálu, stěžeň byl zhotoven z karbonového vlákna. 

Že se pod palubou takové jachty bude skrývat unikátní interiér, asi nikoho nepřekvapí. Zodpovědné za něj je studio Rhoades Young Design, které akcentovalo organické tvary – linie připomínají především různé ulity a kokony. Tak snad jen majiteli popřát, aby si někde na širém moři neprožil svou verzi Kafkovy Proměny.

Specifikace

Celková délka: 33,9 m

Délky na vodorysce: 24,0 m

Šířka: 6,4 m

Ponor: 4,05 m

Výtlak: 58 000 kg

Balast: 45 %

Akumulátory: BMW lithiové akumulátory 40 kWh

Motor: Torqeedo

Plocha plachet: 450 m2

Více najdete zde

 

Na horu