Vyhledat

S lodí k moři
Ondřej Duchoň

S lodí k moři

Taky koketujete s myšlenkou, nepůjčovat si loď za Eura v zahraničí, ale vzít si s sebou loď vlastní? Proto jí přece máte, ne? Pokud ano, určitě jste už slyšeli, že to nemá cenu, že to bude proklatě drahé apod. Podobné názory jsem slýchával hlavně, než jsem si loď koupil. Pojďme si říct, jak to skutečně je.

Pozor na rozměry

Předpokladem je, mít loď s přívěsem, jehož celková hmotnost a rozměry nepřekročí maximální rozměry pro standardní dopravu. Nás bude zajímat hlavně šířka 2.55 m a hmotnost 3,5 t. Plus samozřejmě vhodné vozidlo a příslušné řidičské oprávnění. B+E. Pokud se hmotnost vaší soupravy vejde do 4250 kg, pak by stačilo B96. Tohle je na území EU stejné, jako v našich končinách.

Co rozhodně není stejné, je přístup policie. Zvláště pak v Německu a Rakousku. Naštěstí jsem nebyl vážen, měřen a popotahován - takže snad jen doporučení od kolegů, co jezdí s nákladní dopravou. Důsledně dodržujte veškeré předpisy a omezení, řiďte v botách s pevnou patou, mějte certifikované vybavení (hlavně kurty) a zbytečně na sebe neupozorňujte.

Je vhodné naplánovat jízdu tak, aby průjezd Německem a Rakouskem byl v pozdních nočních, nebo brzkých ranních hodinách. Pozor momentálně je maximální rychlost soupravy s přívěsem přesahujícím hmotnost 750 kg na území Rakouska a Německa 80 km/h.

Cesta vyžaduje trpělivost

Čím se bude cesta lišit od běžného úprku na dovolenou? Počítejte s maximální rychlostí 80-100 km/h podle kvality vašeho přívěsu, provozu atd. Cesta ubíhá pomaleji, ale tím pádem máte na vše dost času. Když jedu s lodí, nemusím náhle nouzově brzdit, a dokonce se chvílemi stíhám dívat po krajině. Potřebuji-li se vyspat a najdu místo na zaparkování, jdu spát do lodi.

Počítejte se zvýšenou spotřebou o cca 1/3 -1/2 a podle toho plánujte zastávky u čerpacích stanic.

Pokud jedete v letní sezóně, je možné, že budete na parkovištích obtížně hledat místo na zaparkování. Hlavně během noci kamiony zabírají veškerá myslitelná i nemyslitelný místa. Plánujte trasu předem s maximálním využitím dálnic.

Ať nezboříte kasu

Jediná věc, která se může na dálnicích zdát problematická, jsou mýtné brány, které jsou stavěné pro osobáky a špatně se trefuje prostředek, neorientujte se podle osobáku před vámi, on bude z okénka obsluhovat platební automat. Vy musíte vystoupit. Pokud máte levé kolo tam, kde on, nejspíš se tam s lodí nevejdete. Rovnou řekněte spolujezdci, ať informuje posádku vozu za vámi, že budete couvat.

Trasu od dálnice k maríně, nebo místu kde chcete spouštět loď na vodu, pečlivě překontrolujte v mapě. Velmi dobře se dá využívat streetview v Google, nebo navigace pro nákladní dopravu. Případné překvapení se s 10 m přívěsem řeší poněkud složitě.

Pokud vaše loď na vozíku měří víc jak 3,2 m na výšku, kontrolujte zvláště podjezdy a mosty. Je celkem nešťastné, dojet 10 km od vody a tam nechat loď pod mostem.

Cena cesty

O kolik bude cesta dražší? Je nutné započítat zvýšenou spotřebu „tahače“. Kupříkladu v mém případě 3.0l od Mercedesu žere při standardní jízdě 12l/100km, s přívěsem 3,5t - 17l/100km.

Některé dálniční poplatky jsou stejné, jako když jedete s osobákem, jiné jsou patřičně navýšené. Například v Rakousku a Česku si vystačíte s dálniční známkou do 3,5t. Hmotnost přívěsu se nezapočítává. Dálniční poplatky v Itálii a Chorvatsku jsou podstatně dražší a jsou odvozené od počtu náprav přívěsu.

V loňském roce jsem jel cca 1200 km na sever Itálie 2x s lodí, 2x bez lodi a pokud cesta bez přívěsu tam a zpět vyjde na poplatcích a palivu přibližně na 10.000 Kč, stejná cesta s lodí vyjde zhruba na dvojnásobek.

Pokud jsem Vám vnuknul myšlenku cestovat s vlastní lodí, přečtěte si následující díl, protože dojezdem do maríny to nekončí…

 

Na horu