Revoluce, nebo slepá ulička?
„Toto není jachta“, řeknou si mnozí. A už vůbec ne závodní jachta! Vypadá to jako nová vana přívozu na Starou Živohošť. Je to však vyrobeno z karbonového prepregu a nomexu, nejmodernějších materiálů...
Jde o trup nové závodní jachty třídy Classe Mini. Tedy jachty, která se zúčastní závodu přes Atlantik. Navíc bude vybavena foily a na nich by měla létat.
Jachtu vyrábí německá loděnice Knierim Yachtbau, která sídlí nedaleko Kielu, designérem je Thomas Tison. Základní koncept je vlastně jednoduchý. Šířka dodává jachtě stabilitu a stabilita rovná se výkon, a tedy i rychlost.
Cesta k tomuto extrému začala v roce 2010, kdy představil David Raison svůj design Magnum. Závodní jachta třídy Classe Mini s kulatou přídí. Na první pohled ošklivá loď dokázala o rok později, že to je správná cesta.
Od té doby vzniklo několik podobných designů. Thomas Tison zachází ještě dále. Jeho vana bude 6,5 m dlouhá a 3 m široká. To jsou limity třídy Mini. Při výrobě jsou použity nejmodernější materiály, vnitřní struktura je inspirovaná skelety z živočišné říše. Tuto část projektu měl na starosti Institut Alfreda Wegenera.
Jachta bude vybavena foily a měla by být schopna za správných podmínek létat. Na prvních skicách, které byly zveřejněny, byly foily odstraněny. Můžeme tak jenom hádat, jak budou vypadat. Na obrázku vnitřní struktury vidíte, že foily budou vedle kýlu. Na palubě jsou patrné dekly od lože na foily.
Celá jachta bude protkaná senzory, které budou sbírat data o jejím namáhání, a to především při plavbě na foilech.
Závěrem je třeba říci, že ošklivé to tedy je. Nebo bude… Na druhou stranu si představte, co by toto udělalo ve světě turistických jachet. U šestatřicítky přední kajuta 3 x 3 metry, tedy 9 m2.