První offshore trénink úspěšný
Milan Koláček pokračuje s přípravami na sezónu závodů Class 40. Vše má vyvrcholit podzimním doublehanded závodem přes Atlantik Transat Café L´OR.
Ve čtvrtek duo Milan Koláček a Adrfien Hardy dokončilo první offshore trénink. Co vlastně znamená offshore trénink?
Tréninky na vodě je možné rozdělit na běžné denní tréninky, sólo, nebo doublehanded, kdy se trénují manévry, rychlost, trim. Porovnává se trim a rychlost se soupeři. Je to takový běžný pracovní den. Ráno přijít do práce, připravit loď a vyplout spolu s ostatními na vodu. Lorient je velké tréninkové centrum, na společné tréninky vyráží více jachet třídy Class40 a spolu s nimi na Zodiacu i trenér. Po tréninku je rozbor dne, videa natočené trenérem.
Pak jsou offshore tréninky. Taková malá služební cesta. Je daná trať, trénink trvá celou noc. Návrat až druhý den. Z takového tréninku se duo Koláček/Hardy vrátilo včera.
Jak trénink dopadl?
Milanova vlastní slova najdete zde.
Dvojice se vrátila do Lorientu zmrzlá, ale spokojená. Tréninkový závod pro ně skončil druhým místem. To se teprve sžívají s lodí, pracují na správném trimu, hledají ideální kombinace vodního balastu do různých podmínek, učí se pracovat s výměnami plachet.
Je třeba si uvědomit, že rychlost jachet za vhodný ch podmínek přesahuje 20 uzlů. Ztráta vzniklá výměnou plachet se pohybuje v mílích. Nesprávné rozhodnutí znamená ztrátu, kterou je třeba dohánět hodiny… Je třeba zvažovat, jestli při změně podmínek pokračovat s ne zcela vhodnou kombinací plachet, nebo se pustit do výměny.
Proč se vraceli z tréninku promočení a zmrzlí?
Trénink je trénink. Není to zápas. Nebudete si brát na sebe fajnový dres. Milan proto zvolil starší žluťáky, které již mají nejlepší léta za sebou. A Adrien Hardy? Adrien je tak trochu blázen. Myšleno v dobrém. Jezdí ve starých žluťákách. Ne starších, ale starých. A je mu jedno, jestli trénink nebo závod. A týká se to i ledové regaty Quebec – St.Malo, kterou s Milanem v minulosti jeli. Pro slabší znalce geografie dodám, že se regata jede nedaleko Grónska.
Vypluli tedy ve žluťácích, které již mají nejlepší léta za sebou. Při plavbě na zadobok na jih zvolili velký asymetrický spinaker. Brzy se ukázalo, že podmínky jsou na samé hranici jeho použití (nebo mírně za ní). Jachta se v rychlostech přes 20 uzlů občas zabořila přídí do zad předchozí vlny. Výsledkem byly hektolitry vody přes palubu.
První schytal sprchu Milan. Po zásahu proudu vody, jak z hasičské hadice žluťáky kapitulovaly. Oblečení promočené. Druhý za kormidlo usedl Adrien. A skončil stejně. Absence náhradního oblečení znamenala po zbytek noci zimu.
Na stěžeň
Pod ostrovem Belle Ile došlo k zaseknutí zámku na výtahu přední plachty zvané ve Francii genaker (podobná jako Code 0). Plachta nešla spustit a Milan musel na stěžeň, aby zámek uvolnil. Pokud jste někdy pracovali na stěžni při rychlosti přes 10 uzlů na moři, které je sice relativně klidné, jen relativně, víte, co práce na stěžni znamená. Nakonec se ale zámek podařilo uvolnit, plachtu spustit na palubu a pokračovat dále plnou rychlostí.
Závěrem
První offshore trénink se tedy povedl. Koláček s Hardym jsou sice ve třídě nováčky, ale ukazují, že se soupeři dokáží držet krok. Před prvním závodem CIC Normandy Channel Race je to dobrá zpráva.
Příští týden je Milan v ČR. Kromě tréninku k offshore jachtingu patří i finance. A ty je třeba řešit doma. Podpora velkých jachtařských projektů není u nás na úrovni, kdy by potřebné částky přicházely za vynikajícími jachtaři samy.