Na rekord zatím ztráta…
Daniel Vodička

Na rekord zatím ztráta…

Dva týmy se snaží překonat absolutní rekord kolem světa. Zatím ale oba ztrácí. Sodebo Ultim je pomalejší o 240 mil, SVR Lazartigue o 100 mil. Moderní lodě jsou v absolutním srovnání mnohem rychlejší než držitel rekordu IDEC Sport, ten ale předvedl v roce 2017 neskutečný výkon. Obeplout svět za 40 dnů není snadné.

Postavte proti sobě na start trimarany IDEC Sport, Sodebo Ultim a SVR Lazartigue. Posledně jmenovaný bude nejrychlejší, IDEC Sport bude výrazně zaostávat na posledním místě. To ale neznamená, že Sodebo, nebo SVR Lazartigue musí překonat rekord na trati kolem světa.

Co je k překonání rekordu třeba?

Základním předpokladem pro to, aby bylo možné o nějakém rekordu byť jen uvažovat, je protnutí cílové čáry. Nedojedete-li do cíle, není rekord. A můžete mít seberychlejší loď. Francis Joyon, který vedl IDEC Sport, vždy zastával názor, že loď musí být maximálně jednoduchá. A to IDEC Sport byl. Jednoduchý, vlastně až spartánsky jednoduchý stroj. Možná tím ztrácíte rychlostní potenciál, ale máte větší pravděpodobnost, že dojedete.

Počasí

Druhým nezbytným faktorem je počasí. Musí být vašemu počínání nakloněno.

Se startem rekordního pokusu se čeká na ideální podmínky. Měl by vyjít  severní Atlantik k rovníku, slibné rovníkové tišiny, a především by se mělo povést počasí v jižním Atlantiku až k mysu Dobré naděje.

Co to znamená? Jižnímu Atlantiku standardně dominuje tlaková výše nad ostrovem Sv. Heleny. Tlaková výše znamená bezvětří. Je třeba ji obeplouvat po její západní straně, aby jachty pluly v příznivém větru. Bok, zadobok, zaďák. Obeplouvání výše může trasu prodloužit vyšší stovky, ale i 1000 – 1500 mil.

Pro rozhodnutí vyplout proto není rozhodující rekordní čas na rovník (i když se hodí), ale situace v jižním Atlantiku až k mysu Dobré naděje. Respektive slušný severní Atlantik, přijatelné tišiny a do karet hrající Atlantik jižní.

Na cca první čtvrtinu rekordního pokusu již dnes dosáhnou předpovědi počasí ze dne startu. Pokud se cokoli pokazí, vhodné okno k vyplutí se zavře, nebo alespoň přivře, nevyplouvá se. A ušetří se tím nemalé prostředky.

První čtvrtina trati je tedy předvídatelná. Zbytek je v rukou osudu. Loterie.

Rychlost

Až třetím faktorem je rychlost. Rychlá loď a rychlá posádka. Ano, na jednu stranu je to základ, samozřejmost, na straně druhé je vidět, že to samo o sobě nestačí. Od roku 2017, kdy Francis Joyon na IDEC Sport vytvořil svůj rekord, proběhlo 5 pokusů o jeho překonání. Ani jeden nebyl úspěšný. Jednalo se o trimarany v přímém srovnání rychlejší než IDEC Sport.

Důležitý mys Dobré naděje

Moderní foilující trimarany, k nimž Sodebo Ultim i SVR Lazartigue patří, jsou schopny dosahovat rychlostí až ke 40 uzlům. Když podmínky přejí. Momentálně plují rychlostí kolem 35 uzlů.

IDEC Sport však předvedl neuvěřitelný výkon na jihu Atlantiku a v Indickém oceánu. V jediné tlakové níži plul od Afriky k Austrálii. Za jediný den dokázal uplout 894 mil průměrnou rychlostí 37,3 uzlu, za dva dny 1748 mil (36,42 uzlu), Za 3 dny 2617,7 míle (36,36 uzlu) za 4 dny 3477,4 míle (36,22 uzlu). Dokonce 6 dní po sobě udržel průměrnou rychlost nad 35 uzly, když uplul 5104,16 míle. To je skoro čtvrtina ideální trasy.

Rekord samozřejmě není jen o Indickém oceánu, ale kdo chce mít šanci na jeho překonání, neměl by na jihu Afriky ztrácet, protože další dny měl IDEC Sport neuvěřitelné. Špatný čas na jihu Afriky a nepříznivá předpověď pro Indický oceán mohou být důvodem, proč v rekordním pokusu nepokračovat.

Jaká je současná situace?

První odstartoval svůj rekordní pokus trimaran Sodebo Ultim. Proto je vpředu. Pluje západně od Kanárů na jihozápad, míří ke středu tlakové výše. Čeká na vhodný okamžik k halze, která ho dovede až na rovník. Na Joyonův výkon ztrácí více než 270 mil.

SVR Lazartigiue je o 360 mil zpět. Cíl je stejný, tedy halza v tlakové výši a plavba na jih. Protože odstartoval později, na Joyona ztrácí jen 107 mil.

Polohu lodí najdete zde a zde.

Na horu