Milan Koláček: 35 uzlů v tréninku
Daniel Vodička

Milan Koláček: 35 uzlů v tréninku

Minulý týden jsme na jachtě IMOCA Prysmian s Giancarlo Pedotem absolvovali další ostrý čtyřiadvacetihodinový trénink. Maximální rychlost, které jsme dosáhli, byla 35 uzlů. To už se ztrácí jistota, kdo má co vlastně pod kontrolou.

Cílem bylo otestovat co největší zatížení lodi a nový systém ovládání foilů. Proto jsme si vybrali průjezd studenou frontou přes Biskajsky záliv. Znamenalo to vítr rychlosti 20-30 uzlů v nárazech. Jezdili jsme hlavně na boční kurzy 90-120TWA (úhel skutečného větru.

Jachta IMOCA je s foily neuvěřitelně stabilní a není potřeba ani vyklápět kýl. Spíše naopak…

Jeli jsme vpředu s plachtami J2, nebo J3 v silnějším větru. Zpočátku s plnou hlavní plachtou, kterou jsme postupně dvakrát refovali.

Jachta při 25 uzlech větru jela stabilně rychlosti 25 uzlů a v poryvech se rychle dostávala přes 30 uzlů. Maximální dosažená rychlost byla 35 uzlů. To už člověk má pocit, že nemá loď tak docela pod kontrolou….

Míra namáhání jachty je za těchto situací obrovská. Je potřeba hlídat napětí v bočních stězích, které nesmí překročit 18 tun. Pak by mohlo dojít ke zlomeni stěžně.

Je velmi důležité se opravdu soustředit na každý manévr. Na vše, co člověk dělá. Chyba? Může mít snadno katastrofální následky pro loď i posádku.

Za 24 hodin jsme při tréninku najeli hodně přes 300 mil. Se spoustou manévrů…

Otestovali jsme satelitní spojení, dobíjení baterek pomoci hydrogenerátoru Watt and Sea, snažili jsme se najít co nejlepší místo pro odpočinek, který je v lodi plující rychlostí přes 20 uzlů téměř nemožný.

Je to skvělá zkušenost, vždy se snažíme loď dostávat až na maximální rychlost a jezdit ve skluzu. V případě IMOCA lodi s novou generaci foilů je dnes spíše umění včas ubrat, aby člověk měl jachtu pod kontrolou a udržel ji v jednom kuse. Což je klíč k úspěchu. Jak bylo vidět i při the Ocean Race.

 

 

 

 

Na horu