Macif, Sodebo a Actual v cíli
Daniel Vodička

Macif, Sodebo a Actual v cíli

Anglický The Transat má první lodě v cíli. 30 metrů dlouhý trimaran Macif zvládl překonat Atlantik za 8 dnů, 8 hodin a 54 minut. Rekord závodu, který drží Michel Desjoyeaux z roku 2004, Francisovi utekl jen o 25 minut.
Jen třiatřicetiletý Gabart si na své konto připsal další velké vítězství. Od roku 2011 dokázal zvítězit v Transat BtoB (2011), Vendée Globe (2012-2013), Route du Rhum (2014) a v Transat Jacques Vabre (2015- s Pascalem Bidégorrym). Ideální trasa The Transat je dlouhá 3050 mil, trimaran Macif však na cestě do cíle uplul 4634 mil průměrnou rychlostí 23,11 uzlu. Je vice než patrné, že v jachtingu není nejkratší cesta nejrychlejší. Druhý Thomas Coville zaostal za Gabartem o 10 hodin. 

Jižní trasa
Nejvetší trimarany pluli do cíle extrémně dlouhou jižní trasou. Šlo o trasu, která po dlouhá desetiletí trvání tohoto slavného závodu nebyla považována za vedoucí k vítězství. Trasa jižně od Azorské tlakové výše vede sice převážně na zaďák, ale je extrémně dlouhá. Tak dlouhá, že vylučovala možnost, být na druhém břehu Atlantiku první. Se superrychlými trimarany Ultime je to však jiné. Jejich nárůst rychlosti je na boční a zadoboční kurzy takový, že ani trasa delší o 50 % není problém.

Tvrdá práce na palubě
Po celou dobu trvání závodu plul Macif v těsném kontaktu s větším a těžším trimaranem Sodebo. To znamenalo mnoho manévrů a výměn plachet. Jen pro představu je třeba uvést, že obyčejný obrat zabere sólovému jachtaři jednu hodinu času. Hodinu mimořádně těžké práce na palubě. Zatímco trimaran Sodebo získával v silném větru, Macif dokazoval svoji sílu ve větru slabším. V první polovině závodu měl Thomas Coville na Sodebu dokonce na dosah rekord v počtu uplutých mil za 24 hodin. Dokázal ujet 673 mil. Současný rekord je 682 míle a drží ho Armel Le Cléac´h na Banque Populaire VII. 

Bouře
Zatímco vedoucí trimarany pluly k cíli jižní trasou v pasátu, zbytek startovního pole zasáhla minulý pátek silná bouře. Prudká tlaková níže postupovala přes Atlantik k východu. Rychlost větru se v bouři standardně pohybovala mezi 35 a 45 uzly, někteří závodníci však zaznamenali až 65 uzlů v poryvech. Většina jachet i tak dokázala projet bouří bez větších škod. Přesto zde byl jeden závodník, který příchod bouře ošklivě odnesl. Byl to Armel Tripon ve třídě Class 40. V době příchodu bouře plul na prvním místě.
Nezbylo mu však, než před bouří uhnout k jihu. Ztratil na lodě na severu desítky mil. A navíc začala na lodi odcházet technika. Banální závady se kupily jedna na druhou. Nakonec bylo jasné, že závod pro něj skončil. Tripon zamířil k opravám na Azory.

Isa
Na čele po projetí bouře byl v Class 40 Phil Sharp. Bylo ale jasné, že to nebude na dlouho. Před sebou měl šestihodinovou penalizaci za vplutí do systému rozdělené plavby na začátku regaty. Vítězkou projetí bouří se tak stala Isabelle Joschke, jedna ze dvou žen v závodě. V tlakové níži se propracovala o 5 míst dopředu a dostala se na druhou příčku. Zkušená sólová jachtařka je přitom v Classe 40 nováčkem, začínala v Classe Mini a později přešla na Figaro.
„Včerejší noc byla neuvěřitelná. Projela jsem severně od centra níže. Vítr se změnil na jihozápad a stabilně foukal 45 – 50 uzlů. Mnohokrát jsem ale na windmetru viděla 50 – 60 uzlů. Loď si vedla výborně a plula superrychle. Nejvíce jsem si na logu všimla 25 uzlů. To je můj rekord. Většinu času jsem přitom strávila v podpalubí. Přemýšlela jsem, co udělám, pokud to autopilot nezvládne. Jestli nastalou situaci potom zvládnu na palubě já. Bylo to stresující, ale zároveň bláznivé. Plula jsem v podobných podmínkách poprvé.“

Multi 50
Trimarany třídy Multi 50 se od počátku závodu rozdělily na severní a jižní křídlo. V polovině Atlantiku na tom bylo lépe křídlo jižní. Gilles Lamiré na jihu měl náskok před druhým Lalou Roucayrolem na severu. A zatímco na jihu šlo o plavbu v tričku a na zaďák, na severu Lalou bojoval se zimou a stoupačkou. Jižní cesta byla rychlejší a pohodlnější.
Nakonec pro Roucayrola přišlo ještě větší zklamání. Na trimaranu Arkema se mu ulomil centerboard. To znamenalo konec šance na boj o medaile a začátek hledání bezpečné plavby k pevnině. 

Le Cléac´h nebo Riou?
Ve třídě IMOCA je zajímavé sledovat, jak dopadnou jachty s foily. Podzimní debakl při Transat Jacques Vabre, kdy se všechny až na Banque Populaire VIII začaly rozpadat, se nesměl zopakovat.
Vypadá to, že tentokrát bude situace jiná. Na čele pluje právě Banque Populaire VIII a zdá se, že má závod pod kontrolou. Druhá PRB, která není vybavena foily, má ztrátu kolem 40 mil. Za ní pluje již s větším odstupem další z nové generace lodí vybavených foily St Michel Virbac.
Nic ale ještě není rozhodnuto. V ideálních podmínkách je Banque Populaire VIII rychlejší, ale ve slabém větru se PRB nebezpečně blíží.

Pořadí

ULTIME
1. François Gabart/Macif - 8 d, 8 h, 54 m
2. Thomas Coville/Sodebo - 8 d, 18 h, 32 m
3. Yves Le Blevec/Actual - 10 d, 12 h, 15 m

IMOCA 60
1. Armel Le Cléac’h/Banque Populaire - 708.7nm do cíle
2. Vincent Riou/PRB - 40.88nm ztráta na prvního
3. Jean-Pierre Dick/St Michel Virbac - 154.09nm ztráta na prvního

MULTI 50
1. Gilles Lamiré/French Tech Rennes St Malo - 768.2nm do cíle

2. Lalou Roucayrol/Arkema - 235.10nm ztráta na prvního
3. Pierre Antoine/Olmix - 486.47nm ztráta na prvního

CLASS40
1. Isabelle Joschke/Generali-Horizon Mixité - 1327.3nm do cíle

2. Phil Sharp/Imerys - 5.68nm ztráta na prvního
3. Thibaut Vauchel-Camus/Solidaires en Peloton-ARSEP - 14.44nm ztráta na prvního




Na horu