Když se urve kýl
Jan Koukal

Když se urve kýl

Australská společnost Offshore Moorings se od roku 1967 specializuje na vyprošťování potopených jachet. Příležitost uplatnit tuto specializaci se jí naskytla koncem března, kdy dostala informaci o potopení jachty Bénéteau First 45 nedaleko australského pobřežního města Mandurah. Z vylíčení průběhu záchrany je možné udělat si obrázek, o jak náročnou činnost se jedná.

Zmíněná jachta se u západních břehů Austrálie účastnila regaty Cape Naturaliste Return Race, 200mílového závodu z Fremantle, což je část města Perth, k mysu Naturaliste a zpět. Během plavby jedna z účastnících se jachet, Bénéteau First 45, pravděpodobně najela na útes skrytý pod hladinou. Kontakt měl devastující následky. Jachta se potopila extrémně rychle, ale událost se obešla bez následků na zdraví - posádka byla díky blízkosti ostatních jachet a také pobřeží (vzdáleného 2500 metrů) evakuována a zachráněna.

V Offshore Moorings přijali informaci o potopení jachty v pozdních hodinách. Ve zbytku noci se připravili na akci a časně ráno vyrazili zachraňovat, co se dalo. Na základě přesných informací nebyl problém s lokalizací potopené jachty. Ta se nacházela na dně asi v 14metrové hloubce. Ohledání potápěčem odhalilo extrémně narušený kýl, který se v důsledku nárazu téměř urval a „visel na vlásku“. Dírou ve dně trupu tak do podpalubí mohla proudit voda v takovém množství, že potopení lodi bylo dílem okamžiku.

Takto poškozená konstrukce však byla velmi nestabilní a pro záchranáře představovalo její vyzvednutí pořádnou výzvu. Rozhodli se proto poškozený kýl od lodi definitivně odstřihnout, trup jachty stabilizovat pomocí nafukovacích balónů, vynést ho na hladinu a rychlostí zhruba 1 uzlu zvolna transportovat do zátoky Comet. Z pořízené fotodokumentace je patrné, že k manipulaci s trupem byly použity i plachty, popruhy a další náčiní.

Jeden den byl pro záchranu jachty příliš krátký, a tak se tým se soumrakem rozhodl v zátoce jachtu opět nechat klesnout na dno a na definitivní vyproštění s pomocí přístavního jeřábu mělo dojít až den následující. Když se to podařilo, opakovala se podobná akce s druhou částí vraku, kýlem. Snímky najdete zde.

Přesné důvody a průběh havárie budou předmětem dalšího vyšetřování. 

 

 

Na horu