Jak zacouvat k benzínové pumpě?
Potřebujeme přistát bokem na dané místo, ale máme jachtu s dvojicí kormidel. Přes přední spring to nepůjde. Jak tedy na to?
Na našem obrázku jsme místo definovali jako benzínovou pumpu, může ale také jít o poslední volné místo k stání, nebo jen takovou hru, na to nezáleží. Loď zkrátka musíme dostat na dané místo. Přes přední spring to nepůjde, tak jak tedy?
Grafika Lodní noviny
Couvneme si k pumpě a vyvážeme záďové lano na levoboku. Zařadíme přední chod a páka nás stáčí k molu. Jen pozor, místa bude málo.
Na místo budeme couvat a využijeme záďové vyvazovací lano. Výhodou je, že celý manévr může zvládnout kormidelník sám. Nevýhodou pak, že bude muset více pracovat s lanem.
K pumpě nacouváme a zalasujeme pachole za zádí lanem z levoboku. Budeme využívat stáčení jachty způsobené pákou mezi vazákem, kde jsme uvázáni a místem, kde působí lodní šroub. Při zařazeném předním chodu bude páka i bez využití prop wash (tedy i na lodi s dvojicí kormidelních listů) stáčet loď na bok, kde je uvázána. V našem případě na levobok.
Grafika Lodní noviny
Když se nevejdeme přídí, couvneme si a zkrátíme lano. .
Jsme tedy vyvázáni a zařadíme přední chod. Zde ale pozor! Místo je krátké a s dlouhým záďovým lanem se jachta na místo nevejde. Stočíme ji tedy jen tak, jak je možné. Pak vyřadíme, zařadíme zpětný chod, couvneme si k vazáku a lano zkrátíme.
Grafika Lodní noviny
Znovu přední chod a stáčíme se dokud není jachta bokem k molu.
Znovu přední chod a znovu se stáčíme k pumpě. Pokud to stále nevychází, ještě jednou zastavíme stáčení, couvneme si a zkrátíme záďové lano. Takto pokračujeme, dokud se jachta na místo nevejde. Pak jen necháme zařazený přední chod, jachta je přitlačená bokem na nábřeží a kormidelník (jediný člen posádky si dojde uvázat příďové lano.
A jak budeme odplouvat? Na to bude čas jindy.
Na závěr připomínám, že naše třídenní kurzy přístavních manévrů na moři nejsou jen pro začátečníky, ale i pro pokročilé. Nebo jsme na toto téma vydali knihu. Loni jsme ji vydali již počtvrté.