Jak na réčko na Bavarii?
Dvojice otěží s absencí otěžového vozíku je pro Bavarii typická. Mnozí jachtaři při trimování a obratech s touto sestavou chybují a přidělávají si práci. Jak na réčko s dvojicí otěží na Bavarii?
Pozor, je třeba si neplést systém užívaný na novějších Bavariích s pro laika podobným systémem zvaným German Mainsheet. V tomto případě jde jen o jednu otěž, které je vyvedena na oba boky jachty, oba konce jsou v kokpitu na vinšnách.
Systém používaný Bavarií jsou dvě otěže, každá s jedním koncem na kladce pod ráhnem, s druhým koncem v kokpitu.
Jak obvykle vypadá obrat
Velmi často vypadá obrat proti větru na Bavarii takto:
Vítr máme z levoboku, ráhno drží ve správně nastavené poloze levá (návětrná) otěž. Pozice ráhna je z pohledu větru někde kousek pod osou jachty, tedy mírně vpravo od osy. Posádka jde do obratu proti větru, jachta přejde přes vítr. Nyní nastavujeme správnou pozici ráhna pravou otěží, která bude v tahu. Co s levou otěží, která je volná? Zde nastává chyba některých posádek, které závětrnou (v tomto případě levou) otěž dotahují.
Za standardních podmínek je dotahování závětrné otěže na škodu. Necháme-li otěž volnou tak, jak byla před obratem, po dalším obratu je ihned ráhno nastaveno správně, nemusíme znovu trimovat. Navíc při obratu nemusíme otěže povolovat. Nesaháme na ně.
Se závětrnou otěží pracujeme jen za určitých speciálních podmínek. Jednou z nich je slabý vítr a velké vlny, kdy potřebujeme ráhnu zabránit v přelétání z boku na bok. Zafixováním obou otěží je ráhno na místě a nebude se hýbat.
Druhá situace by mohla nastat v případě, když potřebujeme zmenšit twist plachty, ale síla kikingu není dostatečná. Pak můžeme použít závětrnou otěž místo kikingu.