Jak číst odstoupení Hugo Boss
Daniel Vodička

Jak číst odstoupení Hugo Boss

Alex Thomson nevyhraje ani svoji pátou Vendée Globe. Nejbohatší tým je ze hry a množí se řeči o nespolehlivosti lodí IMOCA. Opak je ale pravdou. Alespoň v této chvíli. Spolehlivost startovního pole je obdivuhodná. Pro toto tvrzení mám argumenty.

Týden poté, co Alex objevil popraskané přepážky v přídi, srazil jednoho z favoritů závodu k zemi knock out. Ranou do vazu byla pro Alexe neopravitelná závada na kormidle.

Někteří mluví o tom, že jsou jachty IMOCA stále křehčí. Že jde o mašiny, které již nedávají prostor jachtařům, aby ukázali, co dovedou. Ozývají se další podobná zpochybňování integrity závodu a lodní třídy IMOCA obecně. Podle mě však jde o naprosto chybné argumenty, které vycházejí z neznalosti historie závodu, historie třídy IMOCA a nepochopení toho, co vše jsou závodníci schopni svým lodím dát. Chce to trochu vysvětlení, najdete ho níže a budeme o něm mluvit i ve čtvrtek, při online přednášce

Rallye kolem světa

Představte si automobilový závod kolem světa. Rallye… Bez mechaniků, bez týmu, nonstop závod. Kolik automobilů by dojelo do cíle? Vendée Globe je takovým závodem. Bez asistence, navíc sólo. Je dlouhý skoro 50 000 km.

V posledních čtyřech ročnících doplulo do cíle 53 % startujících. To je myslím velmi pěkné číslo, vzhledem k trati, kterou museli absolvovat. Nemyslím, že by to platilo u automobilů. V posledním ročníku to přitom bylo 62 % startujících. Tedy výrazný nadprůměr.

Kdo odstoupil v Atlantiku

Protože ještě nejsme u cíle, podívejme se na statistiky za Atlantik. Opět za poslední čtyři ročníky.

Letos ze závodu zatím odstoupili pouze dva!!! závodníci. Nico Troussel přišel o stěžeň u Kapverd a nyní odstoupil Alex Thomson kvůli kormidlu.

V ročníku 2016 do Indického oceánu nedopluli čtyři startující. V roce 2012 to bylo dokonce sedm závodníků ze dvaceti startujících. V ročníku 2008 muselo vzdát v Atlantiku šest lodí a v roce 2004 tři lodě ze dvaceti startujících.

Letos odstartovalo 33 závodníků a odstoupili zatím jen dva. To není nespolehlivost! Naopak, jde o nejlepší z posledních pěti ročníků.

Za sebou přitom mají skoro čtvrtinu závodu…

Na ostří nože

Chcete-li mít loď, která může vyhrát, musíte se pohybovat na ostří nože. Nebo velmi blízko ostří. Vsadíte-li na spolehlivost, pravděpodobně dojedete. Ale nejspíše nevyhrajete. Musíte riskovat.

Na druhou stranu, kdo chce vyhrát, musí především dojet!

Ano, to je ta druhá strana čepele nože, o které se bavíme.

Jak zajistit spolehlivost?

Nikdy není možné zajistit spolehlivost lodě na 100 %. Ale je cesta, jak vyzkoušet nové. Znamená to závodit. Dát lodi dostatečně zakouřit před startem Vendée Globe. Takové ostré testy mohou odhalit chyby, jako jsou poddimenzované výztuhy v přídi.

Mohou, ale nemusí. Jeremie Beyou má loď, která byla z nové generace spuštěna na vodu jako první a stejně se musel kvůli závadám vrátit na start.

Ale přesto. Většina lodí, které mají za sebou mnoho závodů, pokračují dále. Z regaty jsou ze hry lodě, které nedokončily před startem jedinou regatu, Hugo Boss a Corum.

Ještě jednou ostří nože

Znovu se vracíme k již zmíněnému. Kdo chce vyhrát, musí především dojet. Nejde o to, kdo je v tomto závodě nejrychlejší. Pokud nedojedete do cíle, je vám maximální rychlost k ničemu. Musíte najít bezpečnou stranu ostří nejen v designu své jachty, ale také v jejím vedení a v managementu vlastních sil. Nemůžete se nechat vyhecovat soupeři, musíte jet svůj vlastní závod.

Když v minulém ročníku zaostával na jihu Atlantiku pozdější vítěz Armel Le Cléac´h za Alexem Thomsonem, ptali se ho, jestli zaútočí na vedení. Odpověděl, že ho Alex nezajímá, že jede vlastní závod. Jak nejlépe umí. To je důležité pro pochopení Vendée Globe...

Vzpomeňte na okamžik ze začátku tohoto ročníku. Průjezd tropickou bouří západně od Kanárů. Alex projel téměř středem a získal na své soupeře náskok. Charlie Dalin zvolil bezpečnou cestu daleko západně od středu.

Možná to nemá význam, ale možná ano. Mohlo to bylo přiložené polínko v ohýnku Alexových potíží.

Alex je ze hry a Charlie Dalin je s náskokem první.

Dovednosti skipperů

Také jsem slyšel, že závod už není o skipperech, ale o technice. Není pravda. Skippeři nejen musí umět s lodí rychle jet, ale také musí umět udržet své lodě v chodu.

Na lodích IMOCA se stále něco kazí. A skippeři jsou zároveň mechaniky na plný úvazek. Bez stálých oprav by žádná z lodí do cíle nedoplula. Musí být schopni z prdu uplácat kuličku a tou ucpat díru v trupu, pokud to přeženu.

Vendée

Vendée Globe je celkově menším dobrodružstvím, než v době vzniku před 30 lety. Stále více jde o závod, ve kterém je třeba pořádně šlapat na plyn.

Ale ani dobrodružství se nevytratilo. Třída IMOCA je fantastická tím, že je stále otevřena i více než 20 let starým lodím, na kterých mohou jet ti s malým rozpočtem, ti pro které je účast dobrodružstvím. Ti, kteří nejedou pro vítězství.

Vendée Globe je jedna z celosvětových sportovních událostí první třídy. Ve Francii je sledována i více, než Tour de France. A přitom se na start mohou postavit i amatéři, pro které je účast v závodě životním snem.

I to je důvod, proč je Vendée Globe skvělá hra. A to, že ne všichni ji dohrají až do konce, k ní patří. Ještě mnozí v dalších dvou měsících vypadnou, ale to neznamená, že se hra nepovedla. 

Také proto se jí budeme ve čtvrtek věnovat při oblíbené online přednášce.

 

Na horu