Bezpečné přistání v bočním větru
Klasická stresová situace. Přistáváte u mola, pár lodí již tam stojí a fouká boční vítr. Co dělat, aby bylo přistání klidné a bezpečné? Dnes se podíváme na situaci, kdy máme prostor na delší couvání.
Představte si městské nábřeží, ke kterému máte nacouvat. Například Tribunj. Je odpoledne a vane severozápadní maestral 15 – 17 uzlů. Máte prostor na to, abyste couvali z větší dálky. Jak na to?
Musíte začít couvat z pozice, která je proti větru vůči místu, kde chcete stát. A couváte s kormidlem vytočeným po větru. Kolik? To je dáno silou větru a rychlostí, kterou plujete.
Při couvání se příď stáčí opačným směrem, než je vytočené kormidlo. V tomto případě má tedy příď tendenci se tlačit proti větru. Díky tomu nemůže být větrem sfouknuta. Příď vytočeným kormidlem „vyšprajcujete“ proti větru.
S vytočeným kormidlem nyní jachta couvá k molu a přitom splouvá po větru. Vy směřujete k molu tak, abyste se ve chvíli, kdy jste u mola, nalepili na vedle stojící jachtu. Jakmile jdou fendry na fendry, měli byste již stát, aby fendry nemohly vyskočit.
Jste opřeni o vedle stojící jachtu a vítr nemá možnost vás sfouknout. Tím získáte čas na vyvázání návětrného lana (červené), stočení kormidla proti větru a zařazení předního chodu (u jachet s dvěma listy kormidla není nutné kormidlo vytáčet a stačí zařadit přední chod). Vaše jachta nyní stojí na návětrném vyvazovacím laně, přední chod a vytočené kormidlo ji tlačí od mola a přídí proti větru. Teď máte čas na vyvázání mooringu.
Mnoho podobných rad najdete v knize Přístavní manévry. Nebo můžete navštívit naše kurzy v Praze na Vltavě.