Základy manévrů s motorákem
Již dlouho se zabýváme přístavními manévry plachetnic. Tentokrát se podíváme na motorové čluny. V mnohém jsou podobné, v mnohém se liší.
Manévrování s loděmi je věcí cviku. Především. To co dokáže starý rybář připlouvající se svým jednomotorovým veteránem do přístavu sólo, se zdá být brnkačkou. Jen do chvíle, než to samé zkusíte vy. Stejně tak zkušený skipper dokáže s 18 metrů dlouhou motorovou jachtou tancovat na místě. A znovu se to zdá být snadné…
Zatímco první jmenovaný nikdy v životě nepřemýšlel o teorii, která se k manévrování s lodí váže, druhý již k tomu nejspíše donucen byl. První vše okoukal od předků a na palubě se pohyboval od dětství. Druhý absolvoval kurzy, zkoušky, školení…
My se většinou musíme zařadit do druhé skupiny. Na lodi jsme se ani nenarodili a ani nevyrostli. Nezbývá, než se učit a dřít. Není to ale žádná ostuda. Jedna stará pravda praví: „Žádný učený z nebe nespadl.“
Proto se pojďme nejprve podívat na teorii, která s manévrováním s lodí souvisí. Bez ní by bylo těžké pochopit, proč se věci dějí tak, jak se dějí. A začínat se má od začátku.
Rozdílné tvary trupů
Jinak se na vodě bude při manévrech chovat těžký výtlačný motorový člun a jinak lehký kluzák s minimálním ponorem. Zafouká-li vítr, první lodi bude trvat delší dobu, než se dá do pohybu, ale později bude těžší ji zastavit, lehký člun bude na druhou stranu rychle unášen větrem.
To je první věc, kterou si musíme po stoupnutí na palubu uvědomit. Jak se mi loď bude chovat pod nohama? Jak rychle bude reagovat, jaké bude setrvačnost? A s tím souvisí, co si mohu dovolit a co nikoli.
Drží stopu?
Grafika Lodní noviny
Loď je v zatáčce mírně snášena bokem.
Za volantem auta jsme zvyklí, že vůz drží námi zvolenou stopu. Kromě extrémních případů. U lodě tomu tak není. Voda není pevný povrch silnice a s vybočováním musíme počítat. V oblouku je loď vždy snášena mírně bokem. Kolik bokem? To záleží na tvaru trupu. Zatímco u vozu si prostoru vně oblouku nemusíme všímat, u lodě ano. Potřebujeme tak kolem sebe více prostoru. A to nemluvíme o chvílích, kdy vane vítr.
Uhýbání zádě – prop walk
Co se týče lodního šroubu, platí zde podobné zákonitosti, jako u plachetnic. Lodní šroub je podle orientace otáčení buď pravotočivý, nebo levotočivý. Směr otáčení má vliv na to, jakým směrem uhýbá záď lodi. Pravotočivý lodní šroub se při plavbě vpřed točí doprava a záď má tendenci uhýbat vpravo. U levotočivého lodního šroubu je to naopak.
Při zařazení zpátečky se směr otáčení šroubu změní a na druhou stranu začne uhýbat záď, tedy vlevo. Při plavbě vpřed nejde o nic, co bychom výrazně zaznamenali. Při plavbě vzad je tomu jinak a prop walk může působit velké potíže.
Jak zabránit uhýbání zádě?
U motorových člunů jsou dvě metody, jak uhýbání zádě vlivem rotace lodního šroubu zabránit. Vždy jde o použití dvojice lodních šroubů. Pokud máme na lodi dva motory a dva lodní šrouby, každý se točí na opačnou stranu, prop walk se vyruší. Projeví se jen ve chvíli, kdy jeden motor pojede na přední chod a druhý na zadní chod.
Je ještě jedna možnost. Při použití jediného motoru jsou na koaxiální hřídeli umístěny dva protiběžné lodní šrouby. Každá z hřídelí se točí na opačnou stranu a prop walk je eliminován.
Pokračování zítra