Povedená evoluce Jeanneau NC 33
Martin Rohovský

Povedená evoluce Jeanneau NC 33

Motorové čluny řady NC poprvé představila loděnice Jeanneau před sedmi lety. V Cannes jsme měli možnost otestovat nejnovější model této osvědčené řady NC 33. 

Poslední novinkou firmy Jeanneau v sortimentu motorových člunů NC je NC 33. Nenabízí žádné převratné změny, ale naopak si z původních modelů bere to nejlepší a přidává ještě několik dalších vychytávek, které dále zvyšují uživatelský komfort. Na vyšší úroveň je v něm dovedena filosofie řady NC, tedy spojení života uvnitř a na palubě a to, jak výrobce uvádí, na jedné úrovni. Myslí tím samozřejmě to, že při pohybu mezi kokpitem, salonem, přídí a záďovou platformou nepřekonáváte žádné výškové rozdíly. Spojení života uvnitř a venku je dosaženo velkorysým řešením oken nástavby, střešních oken, luken a nástavbových dveří. Výrobce uvádí že se jedná o malou loď pro velkou párty, a my se podíváme proč.

Kokpit 

Foto Jerome_KELAGOPIAN

Foto Jerome_KELAGOPIAN

Sedačka v kokpitu je tvarována do L a je možné jejím posunutím kokpit prodloužit.

Do kokpitu se vstupuje přes širokou záďovou platformu dvířky na pravoboku. Tato dvířka tvoří nerezový rám s průhlednou výplní – i tímto detailem se zdůrazňuje propojenost vnitřních a venkovních prostor. Lavice do L v kokpitu je novinkou pro novou generaci NC jachet. Na starších modelech byla používána jen jednoduchá lavice na zádi. Kokpit je krytý částečně pevnou stříškou a částečně demontovatelným bimini. 

Na druhý pohled si všimnete dvou zapuštěných kolejniček vedoucích podélně podlahou kokpitu. Slouží k posunování příčné části lavice dopředu nebo dozadu o cca. 30 cm. Můžete si tak zvolit mezi větším prostorem v kokpitu, nebo větší plochou platformy například pro koupání. Na platformě jsou umístěny skládací schůdky pro přístup do vody. Místo zde může být i pro umístění nezbytného dinghy. Drobnou nevýhodou tohoto řešení je, že se jím mění délka podélné části lavice a proto do ní musíme při prodloužení vkládat další kus polstrování (a samozřejmě ho odstraňovat při zkracování). 

Foto Jerome_KELAGOPIAN

Foto Jerome_KELAGOPIAN

Na zádi může vzniknout veliké lehátko na opalování.
Příčná část lavice nabízí ale ještě vyšší variabilitu. Pokud z kokpitu zatáhnete za madla nacházející se v jejím čele a očekáváte velký úložný prostor, budete zřejmě zklamáni, nebo naopak příjemně překvapeni. Pomocí madel totiž vytáhnete jakýsi „nástavec“ který po umístění patřičného polstrování lavici výrazně rozšíří. Pokud zároveň sklopíte její opěrák, vznikne opravdu veliká plocha, kterou výrobce označuje za prostor k opalování. Zde bych vyjádřil mírné pochyby, neboť kokpit je do značné míry zastřešený. I po odstranění bimini musí být slunce v ideální poloze, aby byl celý prostor vystaven jeho paprskům. V případě kotvení bude asi pro náruživé milovníky opalování na zádi k udržení správné pozice nejspíše potřeba záďová kotva. 

Úložný prostor a prostor pro záchranný ostrůvek je přístupný ze záďové platformy. Je zde i samostatná skříňka na připojení na 220 V, ve které je místo i na skladování kabelu. V podlaze kokpitu najdeme poklop, pod kterým se dostaneme do motorového prostoru.

Salón

Foto Jerome_KELAGOPIAN

Foto Jerome_KELAGOPIAN

Salón je výborně prosvětlený a větraný.

Pojďme ale pokračovat směrem do nástavby. Salón od kokpitu oddělují třídílné posuvné dveře. Posuvné jsou všechny jejich části, takže mohou být otevřené jak na pravoboku, tak na levoboku. Pokud odsuneme dveře na levobok a vstoupíme na pravoboku, máme po pravé ruce kuchyňku a po levé stůl s lavicí do L. Jako volitelná varianta se nabízí stůl nastavitelný do polohy pro vznik dvou dalších lůžek. Za lavicí se nachází rozměrné okno, jehož velkou část je možné odsunutím otevřít. V letním parnu tak docílíme v salonu příjemného průvanu. Stačí otevřít střešní okna, posuvné dveře a dveře od kormidla.

Opěrák příčné části lavice je překlápěcí, takže lze sedět buď čelem, nebo zády ke směru plavby. Pokud přesuneme všechny tři díly dveří na pravobok, vznikne nám  otevřený prostor spojující kokpit se salonem – tedy taková párty varianta. 

 
Před kuchyňkou najdeme pracoviště skippera. Je samozřejmě vybaveno vším potřebným, v nabídce je několik úrovní elektroniky a to vždy značky Raymarine. Řízení je samozřejmě hydraulické. Zajímavostí je variabilně nastavitelné křeslo, které v kombinaci s nastavitelnou opěrkou pro nohy nabízí výborný komfort a výhled od kormidla pro všechny, nezávisle na jejich výšce. Sedák lze nastavit také tak, že tvoří příjemnou bederní opěrku, pokud chcete řídit ve stoje. Nastavitelná je také poloha kormidla. Kormidelník má před sebou místo na instalaci 19“ multifunkčního monitoru. Otáčkoměry motorů jsou po obou stranách monitoru.

Foto Jerome_KELAGOPIAN

Foto Jerome_KELAGOPIAN

Sedačka proti kormidlu má překlapávací opěradlo. Je tak možné sedět čelem ke směru jízdy, nebo naopak zády.
Přímo od kormidla je možné bočními dvířky vystoupit na ochoz, což je praktické při vyvazování s malou nebo žádnou posádkou. Kormidelník může pohodlně sedět u kormidla a otevřenými dveřmi kontrolovat přistání bokem. Stále přitom dosáhne na řadící páky motorů.

Velkorysost prosklení nástavby podtrhuje odsunovací střešní okno zabírající prakticky celou šířku střechy. Výrobce toto uspořádání vlastně ani nenazývá oknem, ale posuvnou střechou – nicméně je třeba zmínit, že patří mezi příplatkovou výbavu. 

Kuchyňský kout je za sedadlem kormidelníka. Není velký, ale to není možné na lodi této velikosti očekávat. Po zvednutí krycí desky je k dispozici dřez a plynový vařič, pod pracovní plochou je malá 80 l lednice za příplatek. Místo zde je i na mikrovlnou troubu.

Po dvou schůdcích můžeme středem lodě sestoupit do prostoru mezi příďovou a centrální kajutu. Po sestoupení do podpalubí je vlevo proti dveřím do koupelny místo, kde najdete instalovanou standardní lednici a úložné prostory.

Foto Jerome_KELAGOPIAN

Foto Jerome_KELAGOPIAN

Lůžko v majitelské kajutě je možné prodloužit na více než 210 cm.
Majitelská kajuta se nalézá v přídi, je bohatě prosvětlena okénky v trupu a dvěma střešními luknami a nabízí dvoulůžko o délce 2 m zároveň s dostatečnými úložnými prostory jak pod lůžkem, tak ve skříňkách. Centrální kajuta obsahuje rozměrné dvoulůžko přes téměř celou šíři trupu opět s úložnými prostory pod ním i ve skříńkách. Je prosvětlena okénky v trupu – v jednom z nich je otevírací lukna.

V základní verzi je společná sprcha a záchod na pravoboku, uvažuje se také o uspořádání s oddělenou sprchou na levoboku v místě současné „technické/úložné“ místnůstky. I ve standardní verzi je toaleta se sprchou vzhledem k velikosti jachty překvapivě prostorná. Ve standardu je vybavena manuálním záchodem, ale za příplatek je možné dostat elektrickou verzi. 

Celý interiér je proveden v tmavší ořechové dýze, nicméně působí velmi prosvětleně a otevřeně. V nabídce je několik variant osvětlení a ozvučení. Také můžeme ve volitelné nabídce vybrat mezi topením a klimatizací s topením. Ke klimatizaci je možné ještě doplnit generátor popřípadě měnič. 

Paluba a příď

Foto Jerome_KELAGOPIAN

Foto Jerome_KELAGOPIAN

NC 33 vyniká spíše robustními, než sportovními výkony.

Vraťme se ještě na palubu. Nástavba je umístěna asymetricky, aby se maximalizoval prostor v salónu při zachování bezpečného průchodu na příď. Širokým ochozem na pravoboku se přesuneme na příď, na které najdeme třídílnou opalovací matraci, jednoduše přestavitelnou na lehátka se zvednutou zádovou opěrkou. Najdeme ji tam tedy pouze, pokud byla při objednávce zahrnuta do volitelné výbavy. Kotevní vrátek má vertikální osu a kotevna pojme potřebné množství řetězu.
Přejít z přídě do kokpitu po levoboku vyžaduje trochu obratnosti, užší ochoz je opravdu úzký. Fendr na levoboční reling je ale každopádně možné uvázat z okna v salonu.

 

 
Za jízdy

Foto Jerome_KELAGOPIAN

Foto Jerome_KELAGOPIAN

Maximální rychlost přesahuje 33 uzlů.
Motorizace se nabízí pouze jedna a to 2x Volvo D3 220 DP o výkonu 2x220 hp s automatickým trimem. Za příplatek je možné si přiobjednat ovládání joystickem, které je opravdu velkým pomocníkem při manévrování v přístavech. Dalším výrazným pomocníkem je volitelný příďový příčný propeler. Také je možné volitelně řízení doplnit trimovacími klapkami. 

Motorový prostor je pod podlahou kokpitu. Dostaneme se do něj po zvednutí podlahy. Dvojice motorů je dobře přístupná a dobrá je i ventilace, díky které se daří v nevelké strojovně udržet rozumnou teplotu i při delší plavbě. 

Při jízdě brzy zjistíte, že se jedná o cruiser vyznačující se spíše robustnostní než překvapivými výkony. Do skluzu se dostane z nuly za něco málo více než 6 sekund. Není ale problém dosáhnout rychlosti přes 30 uzlů. Chování při plavbě je předvídatelné a nemusíte se obávat žádného nepříjemného překvapení. Pokyny kormidelníka poslouchá NC 33 velmi ochotně. Stačí malé pohyby kormidlem a člun ihned reaguje. Trochu zkušenější kormidelník se při manévrování s lodí v přístavech obejde i bez příďového propeleru. Znovu je třeba na tomto místě připomenout velmi užitečné dveře od kormidla na boční ochoz , které dodávají kormidelníkovi vynikající kontrolu nad lodí. 

Závěrem

Závěrem se vlastně vrátím k úvodu. NC 33 využívá všechny dosavadní poznatky a zkušenosti získané z předchozích modelů a přivádí na další úroveň koncept žití na pomezí interiéru i exteriéru, a i když se jedná o poměrně robustní loď nemáte pocit že vás od moře odděluje, ale že vás s ním spíše spojuje. Variabilita propojení kokpitu se salonem svádí k večerní párty. Po jejím skončení můžete naštěstí odeslat většinu účastníků z paluby pryč a vy budete mít znovu zpět své soukromí.

Tabulka výkonů a spotřeby


Otáčky

Rychlost (kn)

Spotřeba (l/h)

600

3,5

1,5

1000

5,0

2,7

1500

7,6

9,5

2000

8,6

20,5

2500

10,6

34,1

3000

17,1

45,9

3500

24,9

58,0

4000

29,8

80,0

4150

31,1

91,1


Parametry

 

Celková délka

10,50 m

Délka trupu

8,81 m

Šířka

3,32 m

Ponor

0,96 m

Výtlak

5442 kg

Motorizace

2 x 220 hp Volvo Penta D3 DP

Nádrže na naftu

520 l

Nádrž na vodu

175 l

Počet lůžek

4 + 2 v salonu

Počet kajut

2

Kategorie

B8, C10

Design

Garroni, Peters

Cena

196400 EUR bez DPH

Více

www.fasyachting.cz

 

Na horu