Na počátku byla mořská nemoc a fascinace hmyzem
Jan Koukal

Na počátku byla mořská nemoc a fascinace hmyzem

Zakladateli společnosti Marine Advanced Robotics Ugovi Contimu došla trpělivost s mořským příbojem. Několikaleté plavení se s rodinou po světových mořích doprovázené neustálou nevolností jej vedlo k přesvědčení, že musí být možné najít technologii, která dá mořské nemoci jednou pro vždy sbohem.

Conti je inženýr. Pracoval jako výzkumný pracovník na Kalifornské univerzitě v Berkley, poté založil firmu ElectroMagnetic Instruments. Tuto práci ale opustil a tři a půl roku se se ženou a synem plavil po světě. Neustávající mořská nemoc jej vedla k nutkavému dumání nad novými možnostmi pohybu po hladině.

Jako amatérský entomolog začal hledat inspiraci v říši hmyzu. Předobrazem techniky vhodné pro udržování stability se mu stali švábi a jejich „střídavá trojnožka“, kdy je vždy v kontaktu s povrchem levá přední a zadní noha a pravá prostřední, nebo naopak.

Image
Conti propočetl, že když se tento princip uplatní na katamaránu, sníží se houpání plavidla na vlnách o 70 procent. Jako první šváby inspirované plavidlo se zrodil katamarán Proteus - znepokojivě vyhlížející „loď“ s gumovými plováky vzdálenými od sebe 50 stop. Na konci plováků byly motory, oba trupy byly spojené můstkem se čtyřmi odpruženými kovovými nohami a kabinou vysoko nad oceánem. Jak ale Conti brzy zjistil, konstrukce nefungovala vždy tak, jak si vysnil - většinu času sice bylo houpání redukováno, někdy však došlo k takovému souběhu oscilace, že se konstrukce rozhoupala výrazně víc než běžná loď.

Na tento neduh reagoval Conti v dalším návrhu - WAM-V (Wave Adaptive Modular Vessel). Ten má částečně pevný a částečně flexibilní trup, díky čemuž se ztrácí tenze. Kloubová konstrukce zajišťuje volný pohyb po hladině bez jejího zbytečného namáhání, jako tomu bylo u rigidního Protea.

Conti a jeho tým dobře ví, že takováto plavidla mohou mít mnohem širší využití než jen eliminaci mořské nemoci. Když se osadí odpovídajícími technologiemi, může být nasazeno při hydrografických průzkumech, může analyzovat populace živočichů či znečištění oceánů. Cenným pomocníkem by bylo při lovení kdečeho z hlubin, nebo záchranných operacích, přirozeně může mít i vojenské využití či plnit zpravodajské úkoly.

„Může se pohybovat s velmi malou spotřebou energie, využívá obnovitelnou energii, kdykoli je to možné, a jeho modularita znamená, že jej lze snadno rozebrat. Myslím tím, že náš šestnáctistopý model můžete ve velmi krátké době rozebrat, zabalit do krabice a letecky přepravit kamkoli na světě,“ říká spolutvůrce plavidla Mark Gundersen.

WAM-V se vyrábí ve velikostech 8, 15 a 22 stop. Plavidlo je plně autonomní a lze jej navigovat pomocí mobilní či satelitní komunikace.

 

 

Na horu