Merry Fisher – člun nejen na víkend
Loděnice Jeanneau svojí řadou Merry Fisher cílí především na klientelu, která hledá víkendovou loď. Vlajková loď této řady však nabízí více. V podpalubí najdeme dvojici plnohodnotných kajut a k tomu překvapivě rozměrnou koupelnu.
Řada Merry Fisher je původně určena, jak již název napovídá, pro rekreační rybáře. Postupem času bylo možné v praktickém podpalubí nalézt stále více „pohodlí“ a dnes už si snadno představíte, že na palubě strávíte týden bez toho, abyste postrádali základní věci potřebné pro delší plavby.
Model 895 je pokračováním menšího 855, od kterého se liší menšími změnami. Délka trupu se změnila jen o 5 cm, využití vnitřního prostoru je však lepší. Více místa najdete především na zádi kolem motorů. Více výtlaku vzadu pomáhá při rozjezdu člunu. Jedním z dalších rozdílů je možnost instalace jediného motoru na záď. V nabídce je výkon 300 HP, nebo 350 HP. Dříve se počítalo s dvojicí slabších motorů o výkonech 150 nebo 175 HP.
Čluny Merry Fisher jsou vybaveny přívěsnými motory. To snižuje cenu, zvětšuje prostor v interiéru a usnadňuje údržbu. Proto jsou především v zemi svého původu tak oblíbené.
Plavební vlastnosti
Foto Jeanneau
Směrem k zádi je trup plošší a člun ochotně přechází do skluzu.
Tvar trupu do decentního V pomáhá při rozjezdu, člun plynule přechází do skluzu i tehdy, když nepoužijeme trimovací klapky. Negativem ploššího trupu je tupější průjezd vlnami. Po vjezdu na vlny bychom ale očekávali tvrdší údery. Překvapivě je plavba klidnější, než dává tvar trupu tušit. Až ve chvíli, kdy nalétne 895 na vlny zadní třetinou trupu, je úder citelnější. Ani při silnějších úderech vln není třeba se obávat. Člun je, jak je u Jeanneau zvykem, dostatečně tuhý. Maximální rychlost, které jsme s dvojicí motorů o výkonu 2 x 150 HP dosáhli, činila 32,3 uzlu.
Do skluzu 895 přechází pod 4000 otáčkami. V té chvíli se rychlost pohybuje kolem 19 uzlů. Standardně není práce s trimovacími klapkami třeba, pokud ale chceme udržet člun ve skluzu při menších otáčkách, hodí se. Cestovní rychlost se bude pohybovat kolem 23 uzlů, kdy je spotřeba na míli 3 litry.
Na klidné hladině není třeba žádných zvláštních ohledů. Pokud se dostaneme na vlny, je třeba mírně sklopit příď, aby člun rozrážel vlny V přídí a nikoli plošší zádí. I na rozvlněném moři je možné s trochou umu udržet rychlost nad 30 uzly.
Příď
Foto Lodní noviny
Přední koš je dělený aby bylo možné vystupovat na břeh při stání přídí. Kotevna pohodlně zvládne celý řetěz, nehromadí se pod vrátkem.
Díky modernímu tvaru trupu je člun na přídi velmi široký. Přední koš je dělený, díky tomu je výborný přístup ke kotevnímu kování. Navíc je možné stát přídí k molu a pohodlně se dostat na břeh. Přístup na palubu přes příď usnadňuje také plochý kryt kotevny. Kotevna je dostatečně prostorná. Mooringová lana je možné místo průvlaků protahovat nerezovými háčky vedle paty sloupků předního koše. Vazáky bych si dovedl představit větší. V některých přístavech používaná mooringová lana mohou působit potíže.
Slunění na přídi
Foto Jeanneau
Stěrače jsou příliš nízké, za deště je omezen zorný úhel.
Prostor na slunění na přídi je víceúčelový. Matrace je možné zvednout a vznikne tím lavička pro dvě osoby, které zde mohou sedět i za plavby. Pokud je plavba klidná, samozřejmě.
Posuvná střecha
Foto Lodní noviny
Veliká okna na střeše pilothouse zajišťují vynikající ventilaci.
Na střeše nástavby jsou dvě posuvná okna, která zajistí vynikající ventilaci i v horkých letních dnech. Jsou navíc vybavena i sluneční clonou a moskytiérou. Při otevřené střeše a zadní stěně do kokpitu je za kormidlem i v parném počasí podobně, jako venku, tedy příjemně. Na střeše nástavby je k dispozici i reflektor hledáček, ovládaný zevnitř.
Stěrače
Foto Jeanneau
Stěrače jsou příliš nízké, za deště je omezen zorný úhel.
Negativem člunu jsou krátké stěrače na předním skle. Budeme-li je za plavby potřebovat, budeme se muset smířit s tím, že zorný úhel bude značně omezen. Je otázkou, proč na této maličkosti loděnice šetřila.
Nástavba
Foto Lodní noviny
Nástavba je umístěna asymetricky, průchod po palubě na příď na pravoboku je širší.
Nástavba je na palubě umístěna asymetricky. Díky tomu vznikl pohodlný průchod na příď po pravoboku, který je široký 23 cm. Na levoboku je místa méně (15 cm), ale stále je možné po palubě projít. Na pravoboku jsou umístěna dvířka pro pohodlnější nastupování při stání bokem. Pod palubou je úložný prostor na plynové láhve.
Posuvné dveře na pravoboku nástavby umožňují kormidelníkovi okamžitý výstup na bok lodi v případě potřeby.
Kokpit
Foto Jerome Kelagopian
Stolek v kokpitu je možné snížit a po dodání matrací vznikne velký prostor na slunění.
V kokpitu najdeme sezení do L. Zadní lavice je posuvná, aby umožnila lepší přístup k motorům a vyklopení motorů z vody při stání v přístavu. Téměř celá zadní stěna nástavby je zasouvací a dovoluje tak téměř dokonale propojit salón s kokpitem. Pod podlahou kokpitu je velký úložný prostor. Zde mají své místo i nádrže na palivo. Místo je možné využít také na instalaci generátoru a případně klimatizace. Velkou část kokpitu je možné změnit v prostor na slunění. Stačí k tomu použít stolky s kratšími nohami a matraci k tomu určenou. To jsou detaily, které bychom na lodi, která byla původně určena pro rekreační rybáře, nehledali.
Pilothouse
Foto Jerome Kelagopian
Výhled z pilothouse je vynikající.
Centrem dění je na člunu pilothouse. Základní kuchyňka, jídelní stůl, prostor na mapy pro navigátora a stanoviště kormidelníka, ze kterého je možné vystoupit přímo na palubu. Jídelní stůl je široký necelý metr. Čtyři lidé se u něj naobědvají jen stěží. Na druhou stranu berme v úvahu fyzické možnosti člunu, který je dlouhý jen 9 metrů. Přední lavice u stolu, otočená zády ke směru plavby, slouží zároveň pro navigátora. Stačí překlopit opěradlo zpředu dozadu a je z ní lavice orientovaná čelem ve směru plavby, před kterou je místo na uložení mapy. Spustíme-li stolek dolů, může vzniknout z lavic a stolku lůžko.
Od kormidla je díky prosklené nástavbě vynikající výhled 360° po okolí. Na přístrojové desce je místo na vše, co je na podobném člunu třeba. Vysílačku VHF najdeme nad předním sklem, kde je nejlépe po ruce. Nepříliš povedené je umístění trimovacích klapek pod kormidlem. Není to příliš dostupná a ani intuitivní pozice.
Toaleta
Foto Jean Jacques Bernier
Rozměry toalety-koupelny jsou vzhledem k velikosti lodi překvapivé.
Co je na lodi této velikosti překvapením, že v podpalubí najdeme toaletu velikosti 160 x 100 cm, se stojnou výškou dostatečnou pro posádku vysokou do 190 cm. Je zde i sprcha, jde tedy o plnohodnotnou a prostornou koupelnu. Dostatek světla v podpalubí zajišťuje prosklený bok trupu, ve kterém je skryto ventilační okénko. Osobně na lodní toaletě preferuji kvůli údržbě a životnosti laminát před dřevem, ale tato volba nemusí být vlastní všem.
Přední kajuta
Foto Jean Jacques Bernier
Lůžko v přední kajutě je možné zkrátit, či prodloužit
Moderní široký a vysoký trup na přídi nese své ovoce. Objem přední kajuty a s ním i stojná výška jsou překvapivé. Kajuta je díky dlouhým oknům na boku trupu výborně prosvětlená. Lůžko je široké 160 cm a roztahovací. Potřebujeme-li prostor v kajutě, vyndáme střední díl matrace a postel zkrátíme. Pod lůžkem je velký úložný prostor. Další místo na nezbytnosti je na poličce na obou bocích trupu a v řadě skříněk nad ní.
Závěrem
Robustně postavený člun Merry Fisher 895 vyšel z úspěšného modelu 855, který se podařilo v mnoha ohledech vylepšit. Dvě překvapivě veliké kajuty, toaleta, jakou bychom spíše čekali na větším člunu, prostor pro spaní až 6 osob. Dále možnost volby ideální motorizace, zajímavá cena a plavební vlastnosti, které příjemně překvapí. Merry Fisher 895 není v ničem revoluční, ale standard podobného typu člunů byl využit na maximum. Drobné nedostatky, kterých jsme si během testu všimli, celkový dojem z lodi neruší.
Rychlost a spotřeba
otáčky |
rychlost (uzel) |
spotřeba (l/hod) |
1000 |
3,7 |
6 |
2000 |
6,5 |
13,8 |
4500 |
20,4 |
61,1 |
5000 |
25,1 |
74,5 |
5500 |
29,1 |
92,1 |
6000 |
32,3 |
111,3 |
Parametry
Délka |
8,90 m |
Délka trupu |
7,98 m |
Šířka |
2,99 m |
Výtlak |
3060 kg |
Ponor |
0,63 m |
Motorizace |
2 x 150, 2 x 200, 1 x 300, 1 x 350 HP |
Nádrž na palivo |
2 x 200 l |
Nádrž na vodu |
160 l |
Cena |
od 59 080 EUR bez DPH a motorů |
Více informací |
www.fasyachting.cz |