Jak řeší Yacht Club Praha závadu na kotevním vrátku?
Od Matěje Nováka z Yacht Club Praha tu máme další díl o všedních závadách, ke kterým dochází během roku na (nejen) charterových jachtách. Tentokrát závada na kotevním vrátku. Příčinou je únava materiálu.
Vše má nějakou životnost. Gumy na autě, plachty na lodi, technická kontrola na mopedu, laboratorní myš, ministr školství, sluneční soustava. A samozřejmě i kotevní vrátek.
Více vydrží na soukromých lodích. Nejdéle na těch, které nevyplouvají. Pak těch, co vrátek nepoužívají. Ale i ti majitelé, kteří často kotví, udrží vrátek citlivým užíváním v chodu déle než na charterové jachtě. Tam často cit chybí.
Prasklina na převodovce
Foto Matěj Novák
Oprava zabrala 2 hodiny času.
Matěj Novák z Yacht Club Praha nám popsal závadu, ke které došlo na převodovce kotevního vrátku na Bavaria 46 Cruiser.
Celý vrátek je složen ze tří částí - elektrický motor, převodovka a horní buben, na který se navíjí řetěz.
Funguje to tak, že elektrický motor přenáší pohyb na převodovku, která převádí přes hřídel točivou sílu na horní buben. V tomto případě se stalo to, že vlivem koroze prasklo pouzdro/uchycení hřídele, přes kterou se právě tento točivý moment přenáší.
Každou ze tří částí je možné objednat zvlášť. Motor, převodovku a buben. U tohoto servisu jsme měnili pouze převodovku. Cena byla cca 500 EUR + čas. Práce trvaly cca 2 hodiny a v mezičase jsme klientovi zaplatili konzumaci v restauraci.
Kompletní pohled na vrátek, o který se jedná.
Je samozřejmě možné, že ne každá charterová společnost volí takto citlivý přístup. Při výměně celého vrátku je cena cca 1500 EUR bez daně.
K závadě dochází primárně vlivem mořské vody a stáří. Pokud se tedy něco takového někomu v průběhu charteru přihodí, těžko mu to může být dáváno za vinu, protože na to nemá vliv. Je ale otázkou, kdo se bude na celou věc takto dívat.
Je to jeden z příkladů, proč je vhodné si vybírat spolehlivé charterové společnosti, kde se se zákazníkem nezachází jako s kusem hadru. A kde je možné se jednoduše o případných závadách pobavit.