Jak je to s těmi řidičáky a vozíky...
Jan Lednický

Jak je to s těmi řidičáky a vozíky...

Jachtařská sezóna ve středozemských i vnitřních vodách se pomalu chýlí ke konci a tak se loď na vozíku za autem stane čím dál častějším úkazem i na našich silnicích. Na fórech a v diskuzích se proto opět rojí dotazy „jaký řidičák potřebuji na takový a makový vozík“. Pojďme si v tom tedy udělat pořádek.

Problematikou se zabývá zákon č. 361/2000 Sb., § 80a., konkrétně body 1f) o skupině B a 1k) o skupině B+E.

Vozidla skupiny B mají největší povolenou hmotnost nepřevyšující 3500kg (3,5t) a maximální počet osob 8+1 (řidič). Tomuto kritériu vyhoví všechny osobní vozy a drtivá většina běžně dostupných dodávek v půjčovnách.

K takovému vozidlu můžeme připojit:

a) vozík s hmotností 750kg

b) vozík převyšující 750kg, pokud celková hmotnost soupravy (auto + vozík) nepřevyšuje 3500kg

„Prázdné, nebo plné“ z hlediska skupin nehraje roli. Také je jedno, jestli se jedná o vozík bržděný, nebržděný, případně kolik má náprav. Rozhodujícím kritériem je nejvyšší přípustná hmotnost uvedená v TP.

Pokud potřebujeme hmotnost soupravy přes 3500kg, máme dvě možnosti:

a) tzv. B96, neboli řidičské oprávnění v rozšířeném rozsahu, kdy se celková hmotnost soupravy zvyšuje až na 4250kg

b) „plnotučné“ B+E, kdy se hmotnost vozíku zvyšuje až na 3500kg (souprava tedy teoreticky až na 7000kg)

Výhodou B96 je snadnost získání – stačí praktická jízda s komisařem, na B+E je nutná výuka, test znalostí a praktická zkouška.

 

Pozor, mnoho řidičů se domnívá, že „to kdyžtak nějak ukecá“. Bohužel, řízení bez oprávnění na skupinu je u nás „středně závažný“ přestupek za 4 body, který nelze řešit na místě a ve správním řízení je pokuta 25 000 – 50 000 Kč. Jako bonus je udělen zákaz činnosti na 1-2 roky. V zahraničí radši nevědět...

Na horu