Co musíte vědět, než poprvé zacouváte k molu
Daniel Vodička

Co musíte vědět, než poprvé zacouváte k molu

Chyby, které bývají v přístavech k vidění, jsou někdy naprosto triviální. Jsou chyby, které nesmíme dělat, nemáme-li být považování za naprosté začátečníky a nemají-li nám celý manévr zničit. Dnes jen dvě z nich.

Jde o lano, které použijeme, zajíždíme-li zádí k molu.

Házet lano jako lano!

První důležitá připomínka. Než lano hodíme pomocníkovi na břehu, vždy si ho před hozením v ruce srovnáme, znovu smotáme. Na laně nesmí být žádné uzly a lano házíme jako lano, tedy tak, aby se za letu rozmotávalo. Házíme-li ho jako piškot psovi do tlamy, jsme v očích jachtařů rázem odepsaní. A lano skončí ve vodě za lodí.

Které lano použít v bočním větru

Fouká-li vítr z boku, házíme návětrné lano, tedy lano na boku, odkud fouká vítr. Důvod je prostý. Jachtu jsme schopni motorem stočit pouze proti lanu, na kterém je vyvázaná. To znamená, že jen tak jsme schopni jachtu motorem stabilizovat u mola proti větru.

Proč ne i závětrné lano?

Můžeme hodit i závětrné lano? Mohli bychom, ale raději to neděláme. Důvodem je možnost chyby.

Hodíme-li na břeh obě lana, může se stát, že se nepodaří dohodit návětrné lano a zůstaneme viset na závětrném. Jachta se na tomto laně může točit jen přídí po větru a není, jak to napravit. Je to začátek velkých potíží.

Druhým důvodem je, že ke stáčení se proti návětrnému lanu potřebuje jachta volné lano závětrné. Často se stane, že má-li ho posádka na pacholeti na břehu, utáhne ho a uváže a jachta se pak nemůže stočit proti větru. Toto je chyba napravitelná, lano závětrné stačí povolit. Stejně ale znepříjemní život. A chybám je lepší se vyhýbat systémově. Mohu-li (ne)udělat něco pro to, aby chyba nemohla nastat, (ne)udělám to. 

Nemáte-li v přístavech jistotu, máme pro vás třídenní kurzy manévrů v Chorvatsku.Pořádáme je už léta, proto víme, jak je učit. 

Na horu