Charterové společnosti brání dumpingovým cenám
Agresivní startupy v posledních letech provětraly charterové trhy. Pro získání klienta mnohdy šly se svojí provizí až na nulu. Výsledkem je nestabilita trhu, na kterém praktiky některých společností poněkud zapáchají.
Toto téma dnes otvírá německý časopis Yacht. Další a další startupy se snaží získat podíl na trhu, a proto jsou ochotny snižovat svoje marže. Chybějící finance zajistí zpočátku rizikoví investoři. Cenová válka se zdá být pro klienty výhodná. Jenomže, všeho do času… Cílem je vytlačit konkurenci z trhu a následný cenový diktát.
Navíc tato agresivita vede u některých společností k problémům. Příkladem je krachující chorvatské Zizoo, které v Německu vyšetřuje prokuratura. Zdá se, že kritická finanční situace v tomto startupu vedla k neobvyklé finanční magii. Někteří klienti se v průběhu loňského roku cítili podobně, jako dobrovolníci na pódiu varieté ve chvíli, kdy jim kouzelník z náprsní kapsy vytáhl peněženku.
Jedna startupová firma podle německého časopisu projížděla svým programem rezervační systémy a ve chvíli, kdy zaznamenala opci na nějakou konkrétní loď, zveřejnila vlastní speciální nabídku, ve které cenu stejné lodě podstřelila o 10 – 20 %. Navzdory tomu, že na loď nedosáhla, protože na ní byla opce, byla tedy obsazená.
Agresivní slevy nejsou v dlouhodobém horizontu dobré pro nikoho. Pro prodejce, pro klienty, ale ani pro charterové firmy. Koupit dnes týden bez slevy? Nelze, zákazník by se cítil jako kavka. Tak se roztáčí spirála slev na všech stranách. Výsledkem je nedostatek financí i u charterových společností a s tím související horší úroveň údržby.
Některé charterové firmy se rozhodly s touto praxí zatočit a oznamují prodejcům, že maximální výše slevy z marže může být jen 5 %. Zrovna dnes mi přišel podobný mail od řecké společnosti Hermes Yachting.
Uvidíme, jestli se podaří tuto politiku udržet. Trochu zpomalit ten fičák, který poslední léta v charterovém businessu vane.