Vliv pozice propeleru na manévrování jachty 1. díl
Daniel Vodička

Vliv pozice propeleru na manévrování jachty 1. díl

Máte vedle sebe dvě jachty. Jedna je vybavena saildrivem s lodním šroubem cca v místě začátku kokpitu. Druhá má klasickou hřídel s lodním šroubem těsně před kormidlem.  Každá z lodí se bude chovat jinak. Víte jak a proč?

Určitě znáte termín prop wash. Jde o poslání proudu vody při předním chodu motoru lodním šroubem na kormidlo. Pokud bude kormidlo natočené vpravo nebo vlevo, jachta se okamžitě začne stáčet vpravo, nebo vlevo. Ovládání prop washe je pro kormidelníka v přístavu nezbytností.

Nyní si představte, že máte jachtu s lodním šroubem v těsné blízkosti kormidla. V takovém případě na prop wash jachta okamžitě reaguje a reakce je velmi výrazná. Manévr má velkou sílu.

Nyní máte jachtu se saildrivem, u které je lodní šroub daleko od kormidla. Až na extrémní případy (na závodních lodích bývá saildrive hned za kýlem a vzdálenost ke kormidlu je příliš velká) u těchto jachet prop wash také funguje, ale má určité zpoždění a také je méně silný.

Vysvětlení je snadné. Čím je rychlejší proud vody kolem kormidla, tím má kormidlo větší výkon. Lodní šroub těsně před kormidlem pošle na kormidlo proud vody okamžitě a plnou rychlostí. Je-li lodní šroub od kormidla daleko, proud vody má určité zpoždění a již nezasáhne kormidlo plnou rychlostí.

Podrobný návod na manévrování s jachtami v přístavech najdete zde. Nechcete-li nic studovat, naučíme vás to v praxi...

 

 

Na horu