V Lorientu odhalili bestii
Daniel Vodička

V Lorientu odhalili bestii

Ve středu navečer byl poprvé představen veřejnosti nový offshore trimaran Gitana 18. Oceány přelétne na křídlech. V unikátní stroj s celou řadou revolučních řešení.

Let nad hladinou praktikují závodní offshore lodě již delší dobu. Vždy ale šlo o něco mezi. Mezi plavbou a letem. Let nad hladinou měl své limity. To by se mělo nyní změnit. Novinka by měla zvládat létat i nad vlnami. Nejméně do výše 3 metrů. Už to nebude hybrid mezi plavbou a letem. Toto má být čistý letec. Rychlost by měla narůst proti již tak neuvěřitelně rychlým Ultim trimaranům o 10 – 15 %. Jen pro ilustraci. Nynější generace těchto monster dosahuje rychlostí kolem 35 uzlů běžně, 40 není výjimkou.

Ve středu tedy měla veřejnost poprvé možnost vidět výsledek 250 000 hodin práce. 32 metry dlouhý trimaran je široký 23 metry. Výtlak lodě je 19,5 tuny. Plocha plachet proti větru 450 m2, po větru 630 m2.

Plnohodnotný letec

Image
To jsou sice velká čísla, ale nikoli výjimečná. Něčím jiným je Gitana 18 unikátní. Mělo by jít o první offshore trimaran, který je kompletně navržen k letu. Foily se naprosto odlišují od toho, co najdeme na současné generaci Ultim. Jde o křídla z monohullů Amerického poháru. Na křídlech jsou trimovací klapky. Další novinka. Zcela odlišná dvojitá kormidla s křídly s trimovacími klapkami. Naprosto odlišná technologie od toho, na co jsme byli zvyklí.

L foily, které jsou na dnešní generací trimaranů, jsou celé pevné. Dají se vysouvat nahoru a dolů. Je možné měnit úhel náběhu tím, že se v malých stupních naklání celý foil ve svém pouzdru dopředu a dozadu. To je celkem jednoduchá a odolná technologie. Navíc vyzkoušená. Celý princip foilů na Gitana 18 je naprosto nový. Trimovací klapky jsou i po celé délce křídla na centerboardu na středovém trupu (ponor 4,2 metru). Toto křídlo má rozpětí 3 metry. Křídla na kormidlech mají rozpětí 2 metry. A rozpětí foilů na plovácích? 10,4 metru! Vše s nastavitelnými trimovacími klapkami.

Nástavba je tentokrát strukturální součástí trupu. Znamená to větší tuhost a menší odpor vzduchu. Další novinkou jsou nastavitelné sálingy. Umožňují měnit prohnutí stěžně.

Miliardy dat

Na lodi bude 500 sensorů sbírajících během plavby důležitá data. Je to dvojnásobek proti Gitana 17. Za den plavby to bude 1,7 miliardy měření. Během plavby kolem světa trvající 50 dnů by to bylo více než 86 miliard měření.

Velké množství nastavitelných prvků také znamená mnoho hydrauliky. Na předchozí Gitana 17 bylo 18 hydraulických pístů. Gitana 18 jich má 44.

Prvním velkým závodem nového trimaranu má být Route du Rhum. Sólový závod přes Atlantik startující příští rok na podzim. Je ale také určen pro rekord kolem světa. A zde se na chvíli zastavme.

Jednoduchost, nebo rychlost za každou cenu?

Současný rekord kolem světa drží trimaran IDEC Sport, který vedl Francis Joyon. Rekord dokonal se svým týmem 26. ledna 2017. Má hodnotu 40 dnů, 23 hodin a 30 minut.

IDEC Sport byl spuštěn na vodu v roce 2006. Tenkrát se jmenoval Groupama. Jde o klasický trimaran s C daggerbordy, bez foilů. Naprosto jednoduchá loď. V současné chvíli 20 let stará.

Od té doby přišly do jachtingu foily. Moderní Ultim trimarany výrazně zrychlily. Létají velkou část plavby nad hladinou. Rekord kolem světa ale stále drží Francis Joyon se starou lodí. Navzdory mnoha pokusům ho překonat, navzdory absolutní rychlosti trimaranů, které se o to pokoušely.

Jak dlouho odolá Joyonův rekord?

Nová Gitana 18 zřejmě bude superrychlá. V přímém srovnání s bývalou IDEC Sport nebude rychlejší o 10 – 15 %, ale jistě o více než 20 %. Francis Joyon by si ale tuto loď pro svůj rekord nejspíš nevybral. Vždy trval na tom, že musí jít o co nejjednodušší mašinu. Jednoduchost znamená spolehlivost. Gitana 18 má k jednoduchosti daleko. To by mohlo být kamenem úrazu. Navíc nosná křídla budou pročesávat moře jako gigantické hrábě. A nesmí být poškozena. V tomto směru jsou k revolučnímu designu skeptický.

To ale neznamená, že na něj a na jeho výkony nejsem zvědavý. Na to je ale třeba počkat do ledna, kdy trimaran poprvé vypluje.

Na horu