Uvažujete o plavbě do Bulharska?
Za komínů jedna z mála zemí, kam jsme mohli vyjet bez masivního prověřování. Od té doby se mnohé změnilo a dnes je Bulharsko, stejně jako my, člen Evropské unie. Jak je to tam s jachtingem?
Bulharsko si prošlo za posledních 30 let velkými změnami. Na sklonku vlády jedné strany byla u nás prodejna Jednota Tuzexem ve srovnání se sámoškou na Balkáně. Měli sice na rozdíl od nás exotickou marmeládu z fíků (slatko), ale byli jí dva plné regály v obchodě se zbožím smíšeným. Další regál byly zavařovací hrnce Sdělano v CCCP a v posledním stála v pravidelných šicích armáda bulharského koňaku. A v pekárně chleba. Když jste přišli včas.
Pak přišly změny. Zahořel parlament, zmizely kádry a co ještě fungovalo, zmizelo v propadlišti dějin. Nastoupil zmatek, mafie bijců s boulemi v podpaží a bída. Důchodce byl rád, že mu penze stačila na chleba denně.
Peklo pro domácí. Pro turisty, kteří se odvážili, ráj. Decka kořalky za 8 Kč a středoevropský turista se cítil jak západní Germán v Polsku.
Čas šel dál, situace se lepšila, ale jen velmi zvolna. Mafie ovládala stát a vše kolem, pašovalo se ve velkém všechno a stále. Fronta kamionů z turecko-bulharské hranice se vypařila mezi celnicemi. Nával na turecké čáře a nikdo přes bulharského finance. Podle zpráv celníků. A velitelé této státní složky si stavěli zámečky a hotely s antickými prvky na pobřeží. Divoký východ.
U moře se začalo stavět. Architektura bez architektů, domy s povolením i bez. Kvalita Made in Balkán. Jeden rok nový činžák poztrácel za první zimní zimu antické prvky a déšť střechou protekl až do sklepa. Reklamovat nebylo komu. Stavební firma po převzetí platby zanikla.
Slunce chtiví důchodci z Anglie začali kupovat apartmány v první řadě na pobřeží. Po první zimě zjistili, že před nimi vyrostla další první řada činžáků. Příští sezónu již vznikla i třetí první řada. Stále znovu stejný postup.
Divoký východ se příliš nezlepšil ani po vstupu do Unie. Pobřeží zarostlo řadami prvních řad i v místech, kde výstavba byla zakázána. Resorty typu Rich Daddy v sobě sdružovaly architektonické prvky od antiky, až po báně moskevského Kremlu.
Toto vše je vidět v Bulharsku i dnes. Pokud se tam vydáte na jachtě, počítejte s tím, že země má svá specifika. Pro někoho na škodu, pro jiné exotika.
Vstupní přístavy jsou v Bulharsku čtyři. Od jihu to jsou Carevo (Tsarevo), Burgas, Varna a Balčik. Pobřeží je v podstatě bez ostrovů, jediné úkryty najdete v zálivech a místních přístavech. Mnohé z přístavů jsou primárně rybářské a nejsou příliš kryté, případně dostatečně hluboké. V takových přístavech je zázemí jen velmi chabé, pokud vůbec nějaké.
V posledních letech rostou na pobřeží i maríny, najdete je v Sozopolu, v Burgasu, Pomorie, v Nesebru, Sv. Vlasu, Varně a Balčiku. Co se služeb týče, nečekejte nic a budete překvapeni. Je to trochu balkanska rabota. Protože Bulharsko je stále dálný východ, je třeba mít toto na vědomí, pokud zde opouštíte loď. I když už není situace tak kritická, jako dříve. Stále je třeba pořádný zámek.
Charter v Bulharsku nabízí například Venid Yachts. Je to firma patřící do portfolia bratrů Dinevů (bývalí mafioti, dnes superslušní podnikatelé). Nečekejte standard, na který jste zvyklí z Chorvatska. Stát se může cokoli, jste na divokém Balkáně.
Jinak je Bulharsko spíše zemí motoráků a vodních skůtrů, protože ty se více hodí k nabušeným frajerům Al Caponovského střihu.
Bulharská měna je Leva.
S EUR je to cca 2 BGN za 1 EUR. Ceny již nejsou tak příznivé, jako před 15 lety, ale stále je tam pro našince levně. Ve vnitrozemí velmi levně. I když ve velkých turistických letoviscích to žádná paráda není.
Čech se obvykle s Bulharem domluví, pro složitější souvětí jsou ale potřeba i ruce a nohy. Letadla létají od června do září do Varny a Burgasu, nebývá to ale žádná láce.
Shrneme-li tedy situaci, patří Bulharsko mezi nejexotičtější jachtařské destinace v Evropě. A pokud rádi komunikujete v ruštině, potkáte tam plno rodilých mluvčích (na někoho příliš).