Trimování jednoduše - kosatka
V dalším dílu seriálu o trimu plachet se zaměříme na genu/kosatku. Vojta Sládeček začíná trimovacími prvky přední plachty. Bez nich se se těžko budeme vysvětlovat další věci.
Otěže
Lana sloužící k primární kontrole plachty. Slouží k nastavení správného úhlu vůči větru. Společně s pozicí otěžového vozíku také regulují twist, tedy přetočení plachty v její horní části.
Otěžový vozík
Foto Pavel Nesvadba
Otěžový vozík
Rozděluje tah otěže mezi zadní a spodní lem plachty a zároveň pomáhá ve spolupráci s otěží regulovat twist.
Posunutím směrem dopředu se plachta více uzavírá v horní části, zmenšuje se twist a přidává se výkon.
Posunutím směrem dozadu se plachta více otevírá v horní části, tedy se zvětšuje twist. Tím se redukuje klopný moment, pokud potřebujeme ubrat výkon v silnějším větru.
Výtah kosatky
Klíčový prvek pro změnu pozice břicha plachty. Pokud dotáhneme výtah, břicho se posune více dopředu. Tím vznikne účinnější profil do silnějšího větru, tolerantnější na změny úhlu náběhu
Povolením dostáváme méně tolerantní profil, který ale umožňuje plout ostřeji, pokud to podmínky dovolí.
Hlavním ukazatelem napětí jsou podélné vrásky v silnějším větru. Znamenají povolený výtah.
Vertikální vráska podél stěhu ve slabém větru signalizuje přetažený výtah.
Zadní stěh
Dopneme-li zadní stěh, dochází zároveň ke zvýšení napětí v předním stěhu. To zmenší průvěs předního stěhu/lemu tzv. sag a plachta bude opět lépe pracovat v silnějším větru, díky lepšímu úhlu náběhu.
Inhauler
Foto Pogo
Inhauler a outhauler
Umožňují přitáhnout otěž více ke středu lodi, zlepšují stoupavost. Zároveň se zrychlí vítr, který kosatka směřuje do hlavní plachty. Zvyšuje se tím náklon lodi.
Na moderních lodích se dnes často setkáváme s celým systémem tzv. haulerů. Jedná se o jednoduchý trimovací mechanismus s důrazem na redukci hmotnosti. Všechny prvky jsou co nejlehčí. Pomocí jednoduchých low friction kroužků a kladek je možné přitahovat otěž kosatky v podstatě ve všech směrech. Jde o 3D štelování.
Inhauler
Outhauler
Downhauler