Daniel Vodička / pondělí 27. listopadu 2017 Transat Jacques Vabre plný rekordů Letošní ročník závodu Transat Jacques Vabre lámal rekordy jeden za druhým. Zajímavé ale bylo, že absolutní rekord nezískal hlavní favorit, ale loď stará 16 let! Meteorologické podmínky během letošního ročníku Transat Jacques Vabre byly rekordní. Závod byl rychlý od začátku až do konce, pro nejrychlejší trimarany Ultime, i pro nejpomalejší jachty Class 40. Favorit na absolutní rekord závodu byl jasný. Šlo o trimaran Gitana 17 vedený duem Seb Josse a Thomas Rouxel. Jde o loď nejmodernější koncepce, která je vybavena foily. Přes Atlantik by měla letět. První míle v kanálu La Manche nasvědčovaly, že by tomu tak mohlo být. Trimaran Gitana 17 dosahoval rychlosti ke 40 uzlům a zbytku startovního pole se vzdaloval. Dva dny po startu se situace změnila a na Gitana 17 se začal dotahovat Sodebo Ultim vedený Thomasem Covillem a Jean-Luc Néliasem. Sodebo Ultim je přestavěný trimaran Geronimo, který byl na vodu spuštěn již v roce 2001. Na Gitana 17 posádka řešila technické problémy s foily. Na obou se objevila delaminace hrozilo nebezpečí ulomení. Gitana 17 nemohl foily používat většinu trati. Západně od Kanárských ostrovů se do čela dostal Sodebo Ultim. Zchromlý Gitana 17 se už nedokázal dostat do čela a Sodebo Ultim zvítězil. Navíc ve fantastickém čase 7 dnů, 22 hodin a 7 minut. Původní rekord z roku 2007 měl hodnotu 10 dnů a 38 minut. Sodebo Ultim uplul 4742 míle průměrnou rychlostí téměř 25 uzlů. Třetí trimaran startující ve třídě Ultime se jmenuje Prince de Bretagne. Nemůže rychlostně konkurovat vedoucí dvojici a navíc ho provází smůla. Zvláště ve spojení s Brazílií. V roce 2014 se trimaran překlopil cca 800 mil od Braziílie při pokusu o překonání rekordu. Tentokrát se smůla dostavila jen 93 mil od cíle v Salvador de Bahia. Na lodi praskl zadní stěh a spadl stěžeň. Na klidné hladině, v 15 uzlech větru. Multi 50 Další rekord padl v kategorii Multi 50. Mezi menšími trimarany byl nejrychlejší Arkema vedený Lalou Ruycayrolem a Alexem Pellou. Alex Pella, jeden z držitelů Jules Verne Trophy za nejrychlejší plavbu kolem světa, původně neměl jet. Nakonec se ukázal jako zdatný náhradník. Také v této kategorii doplul hlavní favorit až na druhém místě. Tým FenêtréA - Mix Buffet Erwana Le Roux a Vincenta Riou si také dlouho vedl njlépe. O vedení ale přišel v rovníkových tišinách. Svou ninu na ztrátě vedení měly také potíže s výtahem genakeru. V této třídě dojely 4 lodě ze 6 startujících. To je velký úspěch, protože Multi 50 zatím vždy měla velké potíže se spolehlivostí lodí. IMOCA Rekord se přepisoval i ve třídě IMOCA. Vyhrála jachta St.Michel-Virbac vedená Jean-Pierre Dickem a Yanem Ellies. Dick časem 13 dnů, 7 hodin a 36 minut překonal vlastní rekord z roku 2005 jen o hodinu a 42 minut. Na svém kontě však má jiný rekord, který jen tak někdo nepřekoná. Jean-Pierre Dick je mistr doublehanded regat. V Transat Jacques Vabre je to již jeho čtvrté vítězství. K tomu je třeba přidat také dvě prvenství v Barcelona World Race. Class 40 V poslední kategorii Class 40 sváděla vedoucí trojice neuvěřitelný souboj až na cílovou čáru. Dlouho vedl tým Imerys, jižně od rovníku se ukázala vyšší rychlost dvojice modernějších jachet V and B a Aïna Enfance & Avenir. Mezi první a druhou lodí v cíli byl rozestup 15 minut, Třetí Imerys doplula se ztrátou 5 hodin na vítěze. Také v této třídě byl vytvořen nový rekord regaty. Výsledky najdete zde. Jen 200 mil od ledu! Kde na vás čeká nebezpečí? Související články Bezvětří, rekord, bezvětří Jak opravit neopravitelné Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled