To nevypadá dobře. Pro závod...
V centrále The Ocean Race nemůže být už druhý den veselo. Nejdelší etapa historie závodu ztrácí náboj. Poškozený Guyot se vrací do Kapského Města, na Malizia proběhne oprava praskliny stěžně vysoko v oblacích, 11th Hour Racing trčí v bezvětří a čeká na další systém a Biotherm bude hledat vítr daleko na jihu.
Stalo se, co jsme před pár dny avizovali. Vedoucí jachta celkového pořadí Holcim – PRB se udržela v systému tlakové níže, který se pohybuje relativně pomalu na východ. Holcim – PRB je na jeho méně vhodné zadní straně, ale drží se v něm a pokračuje na východ. Takhle z křesla u počítače to vypadá na vítr mezi 20 a 30 uzly od jihozápadu. Stav moře nejspíše nebude přát příliš rychlé plavbě. Tým je na zadní straně níže, kde může být moře poněkud chaotické. Navíc před sebou má vítr o rychlosti 40 uzlů. Výška vln by se mohla pohybovat kolem 7 metrů. Na klidném moři a s větrem, který vane, by jachta letěla vpřed rychlostí 25 uzlů. Nyní ale je její rychlost jen 17 uzlů.
Důvodů pro nižší než možnou rychlost je více. Již jsme zmínili stav moře. Na divokém moři je třeba zvolnit, riziko poškození jachty se zvyšuje. Druhým důvodem je pomalý pohyb níže. Pokud by Holcim – PRB plula rychleji, dostávala by se do bouřlivého počasí blíže středu. To nikdo nechce. Třetím důvodem jsou soupeři, respektive jejich absence. Druhý tým v pořadí 11th Hour Racing ztrácí 250 mil a stojí uprostřed tlakové výše.
Delaminace
O delaminaci na jachtě Guyot jsme již psali. Pro ty, co nemají představu, o co se jedná, malá exkurze do konstrukce lodě. Trup jachty je sendvičové konstrukce. Představte si dva tenké krajíce chleba a pořádný flák masa mezi nimi. U jachty IMOCA jsou to dvě tenké vrstvy karbonu, to jsou ty krajíce, a nomexová voština představující flák masa. Vrstvy karbonu dodávají trupu formu. Jsou ale tenké a proto nestabilní. Stabilitu tvoří tlustá voština. Vypadá jako včelí plástev. Něco podobného vidíte u pevných kartónových krabic. Dvě tenké vrstvy kartonu nahoře a dole a vlnovka uprostřed. Jakmile se střední vrstva zhroutí, ztratí celek stabilitu.
A k tomu došlo na GUYOT. Nevíme proč, ale vnitřní nomexová vrstva se zhroutila a tenký karbon se nyní pohybuje. Je jen otázkou času, kdy se poškození rozšíří. V této fázi závodu nebyla jiná možnost, než se vrátit.
Poškození stěžně
Týmu Malizia se lepí smůla na paty. Přišel o plachtu Code 0 a nyní Rosalin Kuiper na vrcholu stěžně objevila podélnou prasklinu dlouhou asi 30 cm. Vážné poškození. Po konzultaci s techniky bylo nalezeno řešení. Na místo je třeba nalepit záplatu. Jednoduchá oprava. V přístavu, nebo v zátoce na kotvě. Nikoli v Jižním oceánu. V místě, kde Malizia pluje, jsou vlny vysoké 4 metry. I když nefouká. Stěžeň je 28 metrů vysoký. Pokud jste někdy byli na oceánu (i relativně klidném) na vrcholu stěžně, tak si dovedete představit, že broušení povrchu stěžně a následné lepení záplaty tam nahoře je na hraně lidských možností.
Co dál?
Z pěti startujících jachet je Holcim – PRB jasně vpředu a jako jediná pokračuje k cíli. Druhá 11th Hour Racing je přilepená k hladině v bezvětří. Ztrácí 250 mil a ztráta každou hodinu narůstá o 10 mil. Třetí Malizia opravuje a momentálně se vzdaluje od cíle. Pluje na jihozápad, aby se dříve dostala do nového větru.
Na jihovýchod směrem k hranicím Ice Exclusion Zone míří Biotherm, která ztrácí na vedení přes 400 mil. Jako první dostane nový vítr. Potřebuje se však dostat daleko na jih, aby se vyhnula bezvětří, ve kterém se trápí 11th Hour Racing.
To není situace, která by přála dramatickému a divácky atraktivnímu závodění.
Polohu lodi najdete zde.