Škody na J Class Topaz a Svea
Většina z vás zaznamenala nedávnou brutální kolizi dvojice J Class jachet Topaz a Svea při regatě v Karibiku. Jak se nehoda podepsala na dvojici lodí a jak je na tom posádka, která létala na všechny strany?
Topaz i Svea jsou repliky J Class jachet, které závodily pohár ve třicátých letech 20. století. Svea byla navržena švédským designérem Tore Holmem v roce 1937, ale nebyla už nikdy postavena. Tedy až do nedávna. Topaz je replikou jachty Yankee z roku 1935.
Obě jachty jsou vyrobeny z hliníku.
Kolize byla celkem jednoduchá. Topaz vítr z pravoboku, Svea se blíží na startovní čáru s větrem z levoboku. Pak trochu zmatek, rána a příď jachty Svea ční vysoko nad zádí Topazu.
Na Topazu dva zranění, jeden se čtveřicí zlomených žeber poté, co si to rozdal s přídí Svey.
Škody na zádi Topazu začínají u vinšny na running backstay (zničená je i vinšna) a pokračují až na záď. Dále je zlomené ráhno, poškozené pohyblivé zadní stěhy i otěž hlavní plachty. Je otázkou, jak je na tom stěžeň, který byl při kolizi vystaven extrémnímu namáhání. Bude podroben kontrole.
Svea shora vypadá normálně, ale škody mohou být ještě citelnější. Prý má značně poškozený podvozek. Pokud se hnula konstrukce trupu, půjde o velmi náročnou opravu.
Taková banální chyba a škody za mnoho milionů. EURO!!!
Před silnou kritikou namířenou k posádce jachty Svea je nutné si uvědomit, že podobné věci se dějí. Jde o lidskou chybu a ta je stále nejčastější příčinou nehod. Může se to stát komukoli. I když se to zdá být absurdní…