Rychlost proti kráse?
Daniel Vodička

Rychlost proti kráse?

Jak se vám líbí jachta s kulatou přídí? Máme tu první laminátovou sériově vyráběnou loď, na které je třeba kreslit šipku ve směru jízdy. Protože jinak se můžete splést.

Lodě s kulatými příděmi typu scow se na moři poprvé objevily ve třídě Classe Mini a do dnešních dnů jsou v této třídě nejvíce rozšířené. Zatím ale jen mezi karbonovými prototypy. Dnes již jsou představeny první skici na sériově vyráběnou jachtu. Není to žádná krasavice, ale snad splní předpoklady a bude rychlá.

Jachtu bude vyrábět francouzská loděnice IDB Marine z Concarneau v Bretani. Designérem je průkopník kulatých přídí David Raison, který první jachtu tohoto typu, nesoucí jméno Magnum, představil v roce 2010. O rok později na ní zvítězil v závodě Minitransat.

Od té chvíli jachty s kulatou přídí startovnímu poli v kategorii Proto dominují. Letos na podobné lodi vyhrál Ian Lipinski a shodný design měla i jachta druhého Jorga Riecherse. 

V kategorii sériových lodí je do dnešního dne design jachet víceméně klasický. Příď Pogo 3 je sice širší, než je běžné, ale stále jde o příď. Nyní tedy dochází ke změně.

Novinka z pera Davida Raisona ponese název Maximum. Základní rozměry jsou dané pravidly. Délka je 6,5 m a šířka 3 metry. Ponor je omezen na 1,6 m. Takeláž je hliníková (pravidla) a celková hmotnost lodi činí 950 kg. Cena jachty zatím nebyla stanovena.

Parametry Maxi 6,50

Celková délka

6,50 m

Šířka

3,00 m

Ponor

1,60 m

Výtlak

950 kg

Plocha plachet proti větru

44 m2

Plocha plachet proti větru

115 m2

Design

David Raison

Více

www.idbmarine.com

 

Na horu