Revoluční změnu do Volvo Ocean Race?
Thomas Coville je jedním z nejzkušenějších světových jachtařů. Kromě mnoha rekordů má na svém kontě i vítězství ve Volvo Ocean Race. Říká, že vícekrát se na start nepostaví. Jen pokud by Volvo přešlo na vícetrupé lodě. A vysvětluje výhody revoluční změny.
Thomas Coville je specialistou na vícetrupé lodě. Na trimaranu Sodebo byl držitelem mnoha světových rekordů. Třikrát se pokusil překonat sólový rekord kolem světa Francise Joyona, ale třikrát mu štěstí nepřálo. Volvo Ocean Race vyhrál s francouzským týmem Groupama. Stejně jako náš Milan Koláček je i Coville ambasadorem značky Helly Hansen.
O svoji úvahu o budoucnosti Volvo Ocean Race se v rozhovoru podělil s časopisem Sail Racing. My přinášíme zkrácený výtah z tohoto rozhovoru.
Cena není jen o ceně lodi
Pokud chtějí organizátoři závodu snížit rozpočet, není to jen o ceně lodí. Podaří-li se snížit na polovinu doba trvání závodu a podaří-li se snížit počet lidí na palubě na polovinu, snížíte náklady týmů na závod na polovinu. Toto je možné jen u vícetrupých lodí.
Multihully také přitáhnou mnohem větší diváckou pozornost, protože jsou rychlejší a závod je tak více vzrušující.
Co se týče optimální délky lodí, hodně jsme o tom přemýšleli. Z hlediska bezpečnosti je to 100 – 120 stop (mezi 30 a 36 metry). Je to hodně, ale velké lodě zase přitáhnou více diváků…
Čas
I kdyby lodě nebyly vybaveny foily (je to drahé), podaří se délku etap zkrátit na polovinu. Potom je možné udělat velké show v etapových městech, což je to, co Volvo požaduje. Bude na to více času, bude možné přitáhnout více korporátních hostů.
Během vyjížděk s hosty v pauzách mezi etapami bude možné svézt na palubě mnohem více lidí. A navíc to bude mnohem atraktivnější.
Také pro diváky bude změna atraktivní. Obvykle nevydrží sledovat celou etapu, pokud trvá tři týdny. To je moc dlouhé. Jen Angličané si užívají sledování kriketového zápasu trvajícího přes týden.
S vícetrupými loděmi je Atlantik na týden a cesta do Brazílie z Evropy na devět dnů. Diváky se podaří udržet v napětí po celou etapu.
Nové týmy
Jsem si také jistý, že v takovém případě se do závodu přihlásí ne jeden, ale rovnou dva francouzské týmy. I já bych byl na startu. Ať už jako člen posádky, nebo kdovíco jiného. Nemyslím si, že bych se znovu zúčastnil závodu na jednotrupých lodích, ale na multihullech rozhodně chci být u toho.