Rekord zůstane nepřekonán
Daniel Vodička

Rekord zůstane nepřekonán

Jules Verne Trophy zůstane další rok v držení týmu IDEC Sport pod vedením Francise Joyona. Rekordní pokusy nevyšly týmům Sodebo a Gitana. Tým Gitana se pokusil vyplout dokonce dvakrát. Druhý pokus skončil technickou závadou jižně od Afriky.

Tým Gitana plující na trimaranu Maxi Edmond de Rothschild předvedl při rekordním pokusu fantastický jižní Atlantik. Do fronty, který přicházela od amerických břehů, se trefil s přesností japonské veřejné dopravy. Výsledkem byl rekordní čas u mysu Dobré naděje 11 dnů, 9 hodin a 53 minut. Původní rekord držel Francois Gabart při rekordní sólové plavbě. Měl hodnotu 11 dnů, 20 hodin a 10 minut.

Nedlouho po překonání dílčího rekordu se objevily problémy s kormidlem na pravoboku. Posádka sice nezaznamenala žádnou kolizi, ale to neznamená, že k ní nedošlo. Po kontrole kormidelního mechanismu bylo zjištěno, že je zlomená osa kormidla. Protože oprava na moři nebyla možná, bylo třeba rekordní pokus vzdát. Ani druhý pokus této zimy (v listopadu se kvůli závadě trimaran vracel od Kapverd) nebude úspěšný a rekord trimaranu IDEC Sport z ledna 2017 zůstane minimálně další rok nepřekonán.

Není to jen o rychlosti

Trimaran IDEC Sport, který drží od roku 2017 rekord v plavbě kolem světa časem 40 dnů, 23 hodin a 3é minut, byl spuštěn na vodu v roce 2006. Tedy v době, kdy o foilech ještě nikdo neměl ani tušení. Z dnešního pohledu jde o prostou a zastaralou mašinu. Díky tomu ale také velice spolehlivou.

Pokud srovnáme rychlostní potenciál moderních trimaranů Maxi Edmond de Rothschild a Sodebo Ultim s IDEC Sport, bude IDEC zaostávat. Rekord kolem světa ale není jen o rychlosti, ale také o spolehlivosti a v té IDEC Sport dominuje. Francis Joyon s ním vyplul kolem světa dvakrát a dvakrát dojel (jednou překonal rekord).

O rekord IDEC Sport se od té doby pokusily trimarany Spindrift Racing (dvakrát), Maxi Edmond de Rothschild (dvakrát) a Sodebo Ultim.

Na moderních foilujících trimaranech jsou velmi namáhaná kormidla. Na spodní části mají nosné křídlo, které drží trimaran ve vzduchu. I to se zřejmě podepisuje na poškozeních kormidel.

K dalšímu rekordnímu pokusu již letos zřejmě nedojde. Tým Gitana bude mít nyní starosti se dostat domů. Za běžných okolností by trimaran zastavil v Kapském městě a došlo by na opravy škod, ale s COVID restrikcemi to není tak jednoduché.

Ve Francii sice již je trimaran Sodebo Ultim, a probíhají jeho opravy, ale na případný další pokus bude zřejmě pozdě. Útok na rekord je proto možné očekávat spíše až na podzim.

Na horu