První tunel pro námořní lodě na světě dostal zelenou
První tunel na světě, kterým budou moci proplouvat námořní lodě až do šířky 25,5 metru, dostal od norské vlády zelenou a může se začít pracovat na jeho přípravě. Cena mimořádného díla by měla dosáhnout 2,8 miliardy NOK, tedy cca 7 246 140 000 Kč.
Důvodem pro stavbu extrémně nákladného projektu je snaha vyhnout se nebezpečným vodám u poloostrova Stad, kde se střetává Severní a Norské moře. Místo je považováno za jedno z nejnebezpečnějších pro lodní provoz z celého Norska. Námořní tunel protne šíji poloostrova Stad v délce 1,7 km. Zatím je nutné poloostrov obeplouvat a vydávat se na otevřené moře, kde jsou lodě vystavené plnému náporu bouřlivého počasí.
Nejde o novou myšlenku, v Norsku se o ní mluvilo již několik desetiletí. Novou energii projekt získal až v roce 2017, kdy bylo zvoleno místo pro proražení tunelu. Nyní už se hovoří o dokončení v letech 2025/2026.
Je ale třeba ještě vykutat 3 miliony kubických metrů skály. Podjezdová výška tunelu bude 37 metrů, hloubka 12 metrů. Dohromady bude díra ve skále vysoká téměř 50 metrů. To odpovídá Petřínské rozhledně.
Šířka kanálu je plánována na 26,5 metru, celková šíře s chodníkem na každé straně bude činit 36 metrů.
Grafika: Norwegian Coastal Administration