První skutečně létající IMOCA
Na jachtách IMOCA se jezdí sólové regaty přes Atlantik i kolem světa jako Vendée Globe. Již několik let částečně létají na foilech. Nyní je tu ale první, která je ve vzduchu celá. Jmenuje se Bureau Vallée. Létá 30 a více uzlů… Porušuje ale pravidla třídy.
Louis Burton, který odjel neuvěřitelnou poslední Vendée Globe a projel cílem na 2. místě (skončil celkově 3, Yannick Bestaven díky nápravě za podíl na záchraně Kevina Escoffiera zvítězil), má novou loď a nyní i čas na experimenty. Jeho tým nainstaloval na kormidla malá nosná křídla a Louis ukázal, co jachta s nimi dokáže.
Na videu vidíte, že Bureau Vallée letí stabilně ve vzduchu několik desítek vteřin. Celá loď je v luftu. Nejen příď, jako u ostatních ofoilovaných lodích IMOCA, ale i záď. A stačila k tomu nevelké nosné plochy na kormidlech. Na videu také vidíte rychlost, která hravě překračuje 30 uzlů. Dosahuje rychlosti, která před pár lety byla dostupná jen katamaranům a trimaranům.
Nosná křídla na kormidlech jsou v současné chvíli pravidly třídy IMOCA zakázaná. Vedení třídy se snaží pravidly udržet konkurenceschopné i starší lodě, které jsou bez foilů. Navíc jsou omezení zaměřená na bezpečnost a spolehlivost jachet a na (i když se to při výši rozpočtů bude zdát nesmyslné) udržení výdajů alespoň trochu pod kontrolou.
V současné chvíli se cena nového páru foilů pohybuje mezi 500 a 600 tisíci EUR. To je cena starších jachet IMOCA. Zdá se vám to asi bláznivé, je to srovnatelné s vybavenou jachtou Hallberg Rassy 44, ale je to tak. Drahý je vývoj, formy, materiál, chirurgická přesnost. Jedná se o masivní karbon, kterého je ve foilu až 300 vrstev. Celá výroba zabere od nápadu k hotovému foilu kolem 5 měsíců a kapacity výrobců jsou omezené.
Přidáme-li nosná křídla na kormidla, otevírá se další široké pole nákladnému vývoji. Nejde jen o samotný foil na kormidle, ale o kombinaci nosného křídla na kormidle a foilu, o vzájemné nastavení, vyladění, pevnost a kdovíco ještě. Zdánlivě nevelká změna na kormidle může znamenat další roztočení spirály výdajů, další roztažení nůžek mezi chudými i bohatými týmy. Navíc mohou mít vyšší dosahované rychlosti vliv i na pevnost one design částí jachet IMOCA, například stěžně. Jiné síly působí na stěžeň když jachta najede do vlny v 25 uzlech a jiné ve 35 uzlech.
Zatím je tedy Burtonův pokus s létáním ojedinělý. Možná se ale stane jedním z důvodů, proč budou v dohledné době omezení na kormidle odstraněna. Pro jachty IMOCA by to byl další hodně dlouhý skok dopředu.